callesmat

Direktlänk till inlägg 10 december 2008

Färskpasta

Av admin. - 10 december 2008 14:35

VEGETARISKT


Färsk pasta går att frysa in. Du behöver inte ens maskin till att göra den, men det underlättar för tjockleken. Som jag alltid säger, gör massor.


500g italiensk finmalt durumvetemjöl (Farina 00), åtta ekologiska äggulor å ett helt ägg, samt en nypa salt.

Mixa ihop i matberedaren tills det blir som smuldeg. Pressa ihop allt på bänken å knåda det lite tills det blir kompakt. Degen ska vara ganska hård.

Plasta in å lägg i kylen 30 min. sen dela i fyra delar å kavla ut jättetunnt. Gärna lite olja eller mjöl på så fastnar den inte givetvis. Bäst underlägget  e sten eller marmorskiva.

Sen vik ihop degen ungefär som ett lakan, i en "s-form" om ni hajjar. På bilden ovan visar jag ungefär hur jag menar, sett fån sidan i 2D, som man viker ihop den utkavlade pastan.

Skär strimlor på "långsidan" rakt över så har du band-pasta. Lite mjöl på det, sen bara att frysa in! praktiskt. Gör massor å ladda frysen. Eller låt det torka.


Pasta e ju neutral i smaken å kan fyllas med vad som helst. varför inte göra ravioli med chokladfyllning som efterrätt??


ÖVERKURS

vill du färga pastan går det bra, vill du ha en jämn färg häll i det mitt bland äggen, vill du ha marmorert häll i färgen när du börjat knåda.

Knådar du för hand gör ett toppigt berg av mjölet, sen en stor "brunn" i mitten där du lägger äggen. ta en gaffel först å dra in mjöl från sidorna mer å mer tills du börjar få en deg som inte e lika kladdig. Sen knåda först med ENA handen tills degen börjar bli torr, så kladdar du inte ned allting.

Jag vet, det e väldigt Jamie O men ändå...


Kom ihåg, stärkelse försvinner lättare när du har KALLT vatten på (varmt gör att det stelnar), så när du ska tvätta händer å redskap skölj först i kallt vatten. Det samma gäller då såklart med kastrullerna till ris å potatis

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards