callesmat

Alla inlägg den 20 december 2008

Av admin. - 20 december 2008 22:49

varit på jobbet nåra av dem sista självande dagarna  av min anställning.  Oxå stressad för hinna köpa fina julklaper.

Vill helst inställa den officiella julen. Räckere inte med att bara umgås lite otvunget?  Klart det gör. Blir lätt massa måsten man hittat på själv. Alla kanske tänker lika som jag i familjen men det e ingen som  orkar/vågar bryta status quo. "För det ska ju va!" Tänker så jag med. Flesta i familjen e tillräckligt gamla för att inte ta det så blodigt, och man har alltid "lite halvont om pengar" , som de flesta knegare.

Fällan e väl att man är såpass ego att man faller för tanken att det e kul att få saker! Att ge bort e lite ego oxå KOLLA VAD BRA JAG E! :) Sen ska m n vara nånstans å det ska vara städat å tänt samt massa mat som ska bli klart i tid.

Tycker överdådigt firande kan inskränkas till födelsedagar, samt någen spontan klapp en tisdag i typ oktober. Som man vill lixom.

Men julen ÄR ju faktiskt mest (barnens högtid! För oss "gamla" cyniska beläten kan det hellre kvitta. Det enda som spelar nån stor roll  julfirandemässigt e syrrornas ungar, men dem e för små för att bry sig om att det ska vara på ett visst sätt.

Tja det finns en del modiga familjer som bryter mönstret. Såna som jag e jobbit avundsjuk på i bland. Stressfritt.


Kommentar appropå Martins fredagswok nedan


själv gillar jag egenmarinerad tofu, grilla först kanske för lite brynd yta (gärna  en hel "platta" åt gången, det e enklare. En fast sort)  hacka å ned med det i te x ostronsås med lite lime, chili olja ingefära koriander frö minst 2h helst över natten. Sen när du värmer på det igen så blir det inte lika lätt bränt från sakerna i marinaden än om du skulle marinera innan du steker första gången. Behöver inte värma lika hårt för att ge stekfärg menar jag, om man gillar sånt. Det smakar färskare kryddor f.ö än om du skaffar färdigmarinerat. TOFU MÅSTE JU HA KRYDDOR, så varför inte marinera jämt?

Oj det blev en STOR KLUMP MED TEXT

Ha re som ni vill l!!!


Av admin. - 20 december 2008 21:22

Wokade igår.

Började med att tärna tofu. Finhackade ingefära o vitlök.

Fräste detta i olja. Kryddade med kinakryddor, curry, chilipulver o salt.

Sen hade jag i grovhackad mangold. Lät detta dra ett tag.

Tillsatte wokgrönsaker på påse. Lät detta fräsa under lock några minuter. Sen hade jag i kokosmjölk o grön curry pasta o citronsaft.

Lät detta dra ett tag osså. Smakade av med salt o pappar.

Serverade till detta gult ris med smak av kina kryddor o en salsa på finhackade tomater, morötter o gurka.



///M

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards