callesmat

Alla inlägg under juni 2009

Av admin. - 29 juni 2009 20:49


Ay Ay Ay det är väder ute! Jag var tvungen att ställa mina ägg på toaletten för det är så varmt i resten av lägenheten och kylen är full ! !



För övrigt kom jag ihåg ett tips av en kille på kursen att turkisk peppar smakar gott med kaffe! Och det stämmer!! Tabasco är gott med apelsinjos oxå. Däremot är det vidrigt med djungelvrål och vaniljglass.




Calle 

ANNONS
Av admin. - 29 juni 2009 16:26

Gnägg!


Nu ere sommar och perfekt att odla örter- bra sorter är tillexempel timjan, rosmarin, salvia, basilika, mynta, persilja och oregano/mejram. Ni kan oxå sätta lök, eller odla tomat och chili- fråga butiken. Köp alltid örter på trädgårdsmarknaden, de i mathyllan är uppfödda på "dropp" för att ha kort livslängd och de är inte härdiga. Dessa smakar heller inget!!! Så går det med skrikande efterfrågan= dålig kvalitet.

Jag kommer grovindela dem i två kategorier- grova kryddor; rosmarin,timjan, salvia. Dessa vill ha lätt jord blandad med sand och kalk. Vattna när jordens känns torr. Fleråriga. Alla utom rosmarin å salvia vill ha varmt men halvskugga. Rosmarin, Salvia vill ha sol å varmt.

Alla ska ha väldränerad jord (kruka med dräneringshål+sen leca kulor+jord blandad med leca). Plocka in dem på vintern.

Rosmarin- ger högre blodtryck men ökar cirkulationen, te tydligen bra mot halsont, förkylning. Ökar koncentration och minne, avslappnande.Plocka försiktigt på vintern.

Timjan- bakteriehämmande, tydligen bra som hostmedicin.

Salvia- Ät inte för mycket- innehåller thujon som e ett gift. Sägs stärka immunförsvar, bra för magsmältning, 

Finbladiga kryddor; 

Plocka in dem på vintern. 

Basilika (ettårig)- varmt men INTE direkt i solen. Inte torka ur. Vill ha näring. Nyttig.

Mynta (flerårig)- växter som ogräs. Håll separat. Sol eller halvskugga. Klarar sig i flesta dränerade jordar.

Mot oro, förskylning i te. Mot magsmärtor. Nåra blad i mjölken ska hindra den från att surna.

Persilja (tvåårig)-Halvsol, näringsrikt. Sprider sig bra.

Mycket A-, C-vitamin. Bra mot gas i magen. 

Dessa klarar sig i vanlig blomjord- och kan vattnas lite oftare- gärna på morgonen så står de sig bättre under dan. 

Koriander- Ettårig. mycket sol å värme i lätt sandblandad jord.

Bra mot gasbildning.

Oregano/mejram (flerårig)- väldränerad sandjord m lite kalk. Solit för oreg, sol/halvsol för mejram. Funkar bra torkad oxå. Skörda vid torrt väder. Oregano sägs funka mot illamående, hosta, diarré, huvudvärk, utmattning. Mejram ska vara bra mot halsont, förskylning.

Odla alla i kruka eller låda så du kan ta in dem över vintern.  De vill ha relativt djup jord så de kan utveckla rötter. Vattna inte jätteofta i småskvättar. Det är bättre med mer vatten fast sällan, så blir det starkare rötter. Basilika och koriander är dock veklingar och du kan behöva vattna lite varje morgon. Basilikan får blommor, och om du inte vill att dessa ska ta all näring som producerar blad, så får du ta bort dem. Eller så har du flera plantor och låter en gå i blom- det är snyggt!!

Skörda alltid kryddorna uppifrån och ned, och plocka av bladen ända ned till nästa bladpar! På detta sätt produceras nya blad, då plantan strävar uppåt och blir buskigare.

Ibland kan du mata dem med näringspinnar för gröna växter, om du inte har mask. Ta inte jord utifrå, den kan innehålla främmande bakterier som dödar plantorna.

Om krukor

Jord i kruka torkar ur snabbare än på friland. Hos fuktälskande kryddor (basilika, persilja, gräslök) kan jordytan täckas med leca.

Lerkrukor är porösa och överflödig fukt kan tränga ur matrialet. Det behöver dock mättas i vatten först så de inte suger till sig all fukt i jorden. Glaserad kruka passar bra till persilja och gräslök som vill ha fukt.

Metall- bra till höga växter som behöver stöd så de inte välter. Blir mycket heta i solen, ha gärna en innerkruka. 

Trälådor är bra för soliga lägen- men de ruttnar efter nåra år. Behandla med olja. Plast är bra för fuktälskande kryddor då vattnet inte avdunstar lika lätt. Undvik svarta krukor i sol, då de blir väldigt varma åtorkar r rötterna.

Gamla krukor måste tvättas ur så de blir fria från bakterier.

Om krukorna ska stå ute under vintern, var säker på att de tål frost.






Grilla klokt! sa Callen



 
ANNONS
Av admin. - 27 juni 2009 18:46


Tips om du inte har redning hemma men har en elektrisk kaffekvarn. Mal torrt ris+ kanske med kryddor?? Tillsätter du saffran får det nästan en mandelaktig arom- eller varför inte lite anis i? Fast ta i lite i så fall, för smakerna försvinner annars i maten eftersom man inte behöver så mycket redning. Först blandar du ut mjölet med kallt vatten så det inte blir klumpar.  Är fullt med stärkelse- men bra för allergiker. Men se till att det blir malt ordentligt så du inte får vassa korn i halsen om får för dej att smaka- det ska ju dock mjukas i vätska sen.



///Calle

Av admin. - 27 juni 2009 17:55


Blanda mosade kokta sojabönor med tahini, kokt potatis, rökt parikapulver, lite grön chili , svartpeppar, spiskummin, finhackad vårlök, salt och potatismjöl  tills det blir en deg. Rulla små bollar.


Stek hårt eller fritera.


Sväll bulgur i tomatjos en halvtimme. Sjud sen med saffran, en hel kardemumma å salt. Blanda i lite citronjos med rivet citronskal, gröna russin eller rödbär eller granatäpplefrön, nötter, finstrimlad persilja och lite koriander-smaka av allt.


Gör en sås på tomatpuré utblandad 50/50 med mild japanska soja och kanske lite tabasco.  


///Calle

Av admin. - 27 juni 2009 16:24

Männikor bör ha mindre kylskåp, men ett kall skafferi på ca 7grader. dra ned effekten lite i kylen, men öppna inte dörren för mycket. Släng in en termometer och kolla. De flesta grejer behöver inte kylskåpstemp ändå (4grader) utan klarar sig lite varmare, ca 8grader, samt smak kommer fram bättre. Bara typ färs och fisk måste ha riktigt kallt. Fatta vilket energi slöseri. Frys e bra att ha!

Snackade med en kompis om att äta billigt, och det är en kombination av disciplin/tålamod och vara lite smart samt ha en frys som sagt. Köp torra bönor och ägg. Köp frysta grönsaker och bär. Men ät bären hela, gör inte jos och smoothies hela tiden. Det är inte nyttigt. Ha inte för många kryddor hemma. Fyra-fem stycken i taget räcker.

Som vegetarian- drick miso varje morgon. Köp inte massa smaklöst tofu eller quorn som du måste krydda järnet för att få smak. Köp grönsaker, i så många olika färger du kan över tid. Det här gäller f.ö för alla, inte bara vegetarianer- för man behöver inte så mycket kött. Lyssna på vad veganer gör med mat, för de tänker på mat och är seriösa med mat och smak. Många tror att att veganism är i huvudsak att TA BORT, men det är att LÄGGA TILL BRA SAKER. Små studentkaféer, eller arjuvedakaféer i sthlm till exempel, har ofta bra veganmat- med smaker som man kanske inte TÄNKT PÅ.

Undvik massa jos och raffinerade saker- som vit pasta osv. Jag har en tillbringare vatten i kylen. Finns så många slarv-vegetarianer och slarvätare över huvudtaget. Lär dej ungefärliga priser på råvaror, äpplen och apelsiner är hyfsat billigt för att vara färsk frukt- och är inte lika TUNGT som bananer.

Matpriser är inte heller bara kg/liter pris utan även hur länge det RÄCKER. Frys återigen. Marginalkostnaden går ner över tid lixom. GAAAAAHHH en hel gris kostar ......tre tusen kronor! (?) Men det räcker ett år!!

Oxå, om någon har bra tips om bra frigan-ställen med BRA grejer så är det bara att tipsa! Industrin slänger brottsligt fräscha saker.

///Calle

Av admin. - 24 juni 2009 19:27

Det firades med Nachos med qournfärs och tillbehör som sig bör.

Lade ner lite mer energi på "Guccan" än vanligt. Mortlade chili, finhackade lök, fintärnade tomat o blandade detta med mixad avocado o smaksatte med lime juice o salt. Om jag hade haft hemma så skulle jag haft i finstrimlad koriander... 

Semester till 3/8.

En skoluppgift som ska vara klar senast 16e.

När den e inne så kan jag vara ledig på riktigt.

Annie smakskar gurka i bakrunden på ena bilden...

Vi ska på 10-månaders "kontroll" i morgon.


I´m Back!

/Martin




Av admin. - 24 juni 2009 09:00

Enkelt o gott till "kaffet" eller till efterrätt.


Koka rabarber, som du skurit i 2 cm bitar, i vatten och socker i ca 5-10 min, tills de blivit mjuka. Låt svalna. Häll av vattnet om det är mycket.

Vispa 3 äggvitor och 1,5 dl strösocker till hårt skum.

Tror det är rätt mängder.

Fördela rabarberna i en ugnssäker form

och bre sedan över marängen i ett jämt lager.

Strö över hackad sötmandel och grädda detta i 175 grader i ca 10-15 min.


/Martin

Av admin. - 23 juni 2009 21:46

Det här är ALLAS blogg!! kommentera järnet om ni vill!!!

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Arkiv

Följ bloggen

Följ callesmat med Blogkeen
Följ callesmat med Bloglovin'

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se