callesmat

Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

Sardinero!

Av admin. - 19 juli 2011 17:49


När man inte handlat får man trolla med det som finns gömt i skåpen. Sardiner i frysen, en xitron, en halv klyfta vitlök, olivolja, en klick smör och lite mjöl. En stekpanna och nåt att vända fisken med.

Vänder hela råa sardiner i olivolja med grovhackad vitlök som får dra en timme - fast det är inte nödvändigt!

Skrapar av dem, vänder i vetemjöl och steker i olivolja ca 2 minuter på varje sida (ca 10cm långa fiskar). Precis mot slutet lägger jag i en klick smör som jag öser lite över fisken och vrider lite citron på.

Fisken var redan saltad när jag köpte den, annars kan man ha lite sånt oxå. Eller måhända oliver och/eller kapris. Kanske en enkel potatissallad med dem tillbehören? Jag tycker man kan steka potatisen först, det blir lite intressantare än den uttjatade varianten. Jag menar fransk potatissallad, s.k tysk sallad med majonäs äter jag inte ens. Trist och kladdigt.

Häll dressing över den varma potatisen efteråt, smakerna går inte bättre i varm potatis.

Ät sardinerna genom att skära av huvudet och lyfta ut inälvor samt revbenet. Ju större sardiner desto bättre, då det är lättare att få bort alla benen. Hittar du inte sardiner, eller om du inte gillar det, använd gärna makrill och stek på samma sätt. Sardiner kan du behöva fjälla. Dessa har oxå en ganska framträdande fisksmak, som inte alla gillar. Vittling kan även vara ett alternativ.


Sardiner är en underbart mångsidig fisk, en stapelvara i t ex Portugal. Grillas t ex på halster med lite citron och havsalt. Kanske äta med lite vitt bröd. Kokt ägg å gräslök på, för att göra det lite svenskt?

Eller varför inte vända i olja och sedan fint ströbröd med lite rosmarin eller timjan? Eller pensla med soya och lite chilisås. Hitta på!

Hursom helst kan det vara fräckt att kanske dyka upp på en grillfest med ett halster, några citroner och en påse sardiner i olivolja! Kanske några plommontomater på kvist att grilla ovan på halstret! Sen kan alla andra sitta där med sina översaltade flintastekar. ;) Fast du kanske vill vänta tills de är klara med sin "matlagning"  så det inte blir fisk på fläsket! Hemska tanke...


 

Kanske inte den vackraste tallriken, men med lite bladpersilja, en citronklyfta, olivolja som sås och en sån där trendig brödbit tror jag det kan bli ganska snitsigt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards