callesmat

Direktlänk till inlägg 9 juli 2011

Röd chimichurri till grillningen!

Av admin. - 9 juli 2011 14:17



En jättegod och stark tomatdressing till grillat kött eller grillade grönsaker! Usprungligen från Argentina.


- 1/2  medelstor finhackad och urkärnad habanero eller annan röd chili. Om du har småbarn går det bra med röd paprika och lite svartpeppar.

- 1- 2 finrivna vitlöksklyftor (blir starkare ju längre det får stå)

- 1 rejäl näve finstrimlad koriander och/eller bladpersilja

- några nävar finhackade goda tomater, tex körsbärstomat

- saften från 1/2  färsk citron eller lime, måhända även finrivet cest från skalet.

- några nypor flingsalt


Finriven gurka är oxå gott och friskt att ha i. Om du ska stila kan du hacka den brunoise, dvs först julienne = tändsticksstrimlat som du sen skär tvärs över i samma tjocklek så du får små små jämnstora vackra tärningar.


Såsen ska vara rinnig som en vinegrette, justera hettan efter smak. Det kan oxå vara trevligt att servera yoghurt som svalkande tillbehör. Gärna med mycket finhackad mild shalottenlök.


Chimichurri är gott ihop med allehanda grillat kött, särkilt biff eller entrecote som är mörkt i köttet med mycket insprängt fett! Här är lite tips för att inte få torrt kött och glöm inte att låta det vila efteråt.


Här följer lite mer sydamerikanskt, kanske som förrätt? Rom med lime och sodavatten till!? Man kan oxå grilla halva limefrukter tills det blir lite svarta och karameliserade.

 
 
Sanna

Sanna

9 juli 2011 16:58

Åhh låter super smarrigt! =P Får testas helt enkelt.. =)

Kraaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

okoltanten

9 juli 2011 21:22

Du gör mej hungrig:D än så länge bör jag nog hålla igen, men i framtiden kan jag förmodligen frossa. ha de bra

 
Jennifer

Jennifer

9 juli 2011 23:56

Hej du!
Nu har jag lanserat den största tävlingen någonsin på bloggen! Nu kan du vinna EN VECKAS RESA TILL MADRID FÖR FYRA (!!) PERSONER!!! Hur underbart låter inte det?

Gå in på www.submit.blogg.se för mer information.

Om du tror att du inte har någon chans att vinna så tycker jag att du ska bli av med den tanken. För vem vet, kanske blir du den lyckliga vinnaren? Du förlorar ju ändå inget på att vara med ;)

http://submit.blogg.se

admin.

10 juli 2011 13:01

ok det låter väl lite kul för du formulerar dej bra och å du e trevlig, men jag vet att vissa skulle argumentera att det är spam - att skriva på nån annans blogg helt utav egenintresse ;). Visst kan man säkert vinna, å andra sidan får jag reklam överallt i från med diverse superpriser...å är det nån VINSTSKATT??

Även, vilka är du/ni egentligen? Förutom att du läser affärsjuridik. Det känns dock lite (bokstavligt) ansiktslöst med en reklamblogg utan bilder på människor, som skickar mej kommentarer på bloggen. "Alarmklockor" går på. Inte för att jag påstår att du/ni ej är genuina. Men jag har "ej reklam" på min fysiska brevlåda å rejält spamfilter på mailen - hur trevligt Ditt tävlingsmail än må vara. Jag tror dock ändå att du klistrar in samma text i allas bloggar. Att kommersialismen måste krypa in överallt, då det är en reklamblogg, men jag vill lixom ha en fristad nånstans. Man måste kämpa för att hålla de sociala medierna sociala, å inte bara kommersiella. Det är större än att tjäna lite extrapengar genom en reklamblogg, tycker JAG. Nåja. "/End of rant".

Med all vänlighet - Tack, men Nej Tack å ha en trevlig sommar!

 
Ankie

Ankie

10 juli 2011 19:05

får hoppas maten smakade bra :)

http://missangela.bloggplatsen.se

admin.

10 juli 2011 19:13

Har bara ätit den i tanken ännu, men det är gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards