callesmat

Alla inlägg den 19 juni 2009

Av admin. - 19 juni 2009 22:18


Jag åt just upp ett kilo räkdjur! Det var gott.

Av admin. - 19 juni 2009 19:44


Man ska inte "dumma" ner och förenkla mat till barn tycker jag, kanske bara dra ned på  starka kryddor. Här följer ett enkelt snabbt recept på soppa jag har snott, som är supergott för ALLA:


Mice en place


grön färsk broccoli

vatten

ett par nypor salt

smör

peppar

olivolja

kastrull med lock

hålslev

kniv

frukt puré-mixer

durkslag


Köp grön broccoli. Vänd upp och ned på den och snurra samtidigt som du skär loss de små "träden" i lika stora delar.

Koka upp det saltade vatten till det stormkokar (för att driva ur syret ur vattnet). Salta på toppen oxå men inte jättemycket.

Lägg i broccoliträden och koka under lock i ca 3min- känn efter med kniven tills du skär igenom med lätthet.


Sila av men spara vattnet.


Lägg genast i broccolin i mixern och fyll upp med vattnet tills det når upp till halva broccolin. Det ska helst vara en hög mixer som man puréar frukt med.

Mixa till den blir tjock och SLÄT (om du väntar tills den svalnar blir den trådig).

Smaka av med salt. Tillsätt en klick smör.

Servera. Lite svartpeppar och ringla en snurra med olivolja överst.



Detsamma kan göras med frysta gröna ärtor, blomkål , majs eller spenat eller vad du vill. Varför inte pumpa/rostad paprika?


Om du vill "kötta till det" kan du tillexempel ta smörgåsskinka, lägga ihop och skära små fyrkanter och blanda ned det i soppan.

Till gröna ärtor passar det bra med lite färsk mynta.

Spenat är kompis med vitlök och muskot, ägg är gott till.


Ta med ungarna till gatuhandlarna och titta på grönsaker med blasten kvar- odla morötter i trädgården. Låt dem vara med och handla. Låt dem lukta på örter, men köp det från friland- dill, basilika & koriander. Använd kryddor som doftar i hela huset- det gör alla glada och ungarna blir intresserade.  Spela musik i köket. Jätteskoj.


SKRIV GÄRNA IN EGNA FÖRSLAG TILL RECEPT!!!!


///C-F

Av admin. - 19 juni 2009 19:21


Jag har tänkt mej att söka jobb som vikarierande dagiskock inom kommunen, det är tydligen stor brist. Däremot blir det inte förrän till höst men jag ringer redan måndag. Äntligen har jag fått en idé jag ska följa upp, och inte känna mej kass. Jag vill laga mat så mycket jag kan från grunden, utan tillsatser.Fast som vikaire har man inte en suck inflytande.

Ska fråga råd med min kompis dagiskock-Martin om alla rutiner.


Tänkte även en uppmaning till ALLA. Köp plantor eller frön av rejäla tåliga fleråriga örter och plantera ute på allmänna platser, i parker, vid skogskanter och diken!! Under årens lopp kan ALLA ta del av detta. Tanken slog mej när jag var i England och såg att det fanns salvia och rosmarin i rabatter längs gatorna, fast där kan "ingen" laga mat och vet säkert inte ens vad det är!! Det är BRA att betala skatt och dela med sig! Var inte egoist! Var kompis!!


Kom igen, rösta till höger...

///Calle

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards