callesmat

Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Im back baby!!

Av admin. - 26 januari 2009 19:21


Tjackat lite tunna råa revbensspjäll (såklart), som jag blancherat snabbt i vatten, sen brynt ordentligt på alla sidor. To m grillat dem lite med blåslampan för det ska smaka eld

Nu ska det svalna sen marinera det med kryddor. jag "förkokar" och steker köttet dels för att det ska försiktigt värmas på ca 80grader från alla sidor, samt kan tillaga skonsammare i ugnen samt kryddorna riskerar inte bränna på lägre värme och blir kortare slut-tillagningstid. Jag lagar det i ugn på typ 125-150grader sen. sista 5 min kan man ha på flytande honung.

Fläsk kan faktiskt vara väldigt lätt rosa, man måste inte genomsteka fläsk. Har jag hört (filé kan vara ännu lite mer rosa, bara inte blodigt) - e visst en uppfattning som levt kvar från den tiden då det fanns trikiner i tamgris. HAR JA HÖ´T PÅ TEVE FAKTISGT!!

Kyckling är oxå ngt man gärna kan sjuda lätt innan stekning, om den e hel helst i sousvide; vacuumförpackning- då sjuder den i sina egna joser och blir mörast.  Går bra med nåra varv tjock plastfolie oxå. Färsk hel majskyckling brukar komma vacuumpackad, tex Bosarp.

Sjud  fågeln lätt ca 10min.  Bryn.

Ett alternativ är att fylla kyckungen ordentligt med örtkryddor och knyta- helst sy - ihop benen innan den går in i ugn. Det är för att du vill ha en långsamt tillagad kyckling som värms utifrån och in, inte tvärtom då blir inte skinnet krispigt, kycklingen blir fet och lätt TORR. Tänk på att ugnen har varma å kallare ställen så du kan behöva vrida den bland så den blir jämnt tillagad. Låren tar längre tid, du kan snitta dem lätt- eller binda upp dem över bröstet så det skyddar det.


--------------

Ok kryddorna till spjällmarinaden e, en med rökt paprika och chipotle samt vitlök. En annan med egen garammasala (mindre spiskummin i) krydda citronskal och ingefära- den sista med 5-krydda och lite kinesisk soja -vilket blir väldigt experiment. Kanske smakar f*n - jag vet jag vet man ska hålla sig till det enkla men ville testa bara. Sen fryser jag in dem till nån annan gång. HELGERÅN!! Äh.


Många kryddor som passar tillfläsk passar till kyckling oxå. Fast själv tycker jag inte paprika pulver e det bästa till grillad kyckling.


///calle

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards