callesmat

Alla inlägg den 11 juli 2011

Av admin. - 11 juli 2011 20:03


...som man säger om man äter nåt gott som gör ont på samma gång. Gjorde den starka och fantastiska habanerodressingen till min grillade entręcote. Det var fantastiskt! Koriandern ihop med gurkan och de andra kryddorna ger nästan en vaniljaktig ton på såsen, vilket passar på ett intressant sätt med köttet.

Först kan man grilla några tomater och habanero i en stekpanna tills de blev svarta. Pannan på bilden är inte skitig mer än utav grönsakerna som fastnade lite.

Lägg i en bunke med åtsittande plastfilm över och låt svalna i sin egen ånga. Sen kan man skrapa bort det smaklösa skalet och även få lite grillsmak. Ännu bättre på grillen då förstås. Jag använde även min cręme brulée-brännare. Stick hål på habaneron först så den inte spricker i ansiktet på dej! Hur som helst, passa brandvarnaren - det blir rätt osigt. Jag mixade alla såsingredienser med en stavmixer, UTOM koriander och riven gurka som gick i på slutet. Rör om precis innan upplägg.


Först bör köttet rumstempereras. Klappa torr med hushållspapper och salta precis innan tillagning, gärna med bergssalt (godast till nöt) och bara en aningen peppar. Läggs i rykande varm panna, eller grill, vänta tills det kommer blod på ovansidan sedan vänder du och sänker värmen till fyran eller flyttar den lite längre bort på grillen. Känn med fingrarna för att avgöra genomstekningsgraden du önskar. Om du steker i panna kan du, en minut innan du tar upp köttet, stänga av värmen och smälta smör som du öser över entręcoten. På grill kan du lägga en liten bit smör på köttet när du lyft av det. Låt vila ca fem minuter.Värm några sekunder i pannan eller grillen precis innan servering.


Jag åt mitt med yoghurt, chimichurri och köpta lökchips hahah! Inte nöjd med presentationen men sk*tsamma - jag är inte ā la carte kock!


Vattenmelon till efterrätt....

 

PS. Appropå ingenting. En varning för Mr Poppers pingviner- en film med Jim Carrey. Jag tror den är för barn. Så tråkig så att jag blir arg. En förolämpning mot barn....

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards