callesmat

Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Hur man håller en kniv

Av admin. - 5 maj 2011 07:58

 



Handen som en "tigertass" med klorna "indragna". Bladet skall vila mot fingrarna mellan andra och tredje leden hela tiden. Vik in tummen. Spetsen alltjämnt i brädan, dvs skär i en elliptisk rörelse. Använd alltid en jättevass kniv, då behöver du inte ta i och halka. Jag har nästan bara skurit mej när jag använt en slö kniv och jag använt för mycket kraft.  Alltid för att jag slarvat. Slött blad ger oxå fulare vävnadssår. Stressa inte, koncentration. Skär man sig själv är det ens eget fel för att man inte tänker på vad man gör eller för man väljer taskiga knivar.


Nu hade jag hellre, eller oxå, bloggat om bröd med snygga bilder men har glömt sladden till kameran på jobbet. Do´h!

 
 
Ingen bild

Homer

5 maj 2011 17:18

Men visst skär man bättre med dyrare knivar?

admin.

15 maj 2011 15:41

hehe man kanske känner sig bättre eller så men jag klankar inte ned på varken victorynox, feskars eller global å sabatier för att se till två läger -billigt å dyrt. är kniven vass å den ligger bra i handen är det allt som behövs för mej. men man ska inte köpa typ 24st för 49:90 heller :) Men bra kvalitet och högt pris går ju inte alltid hand i hand. Det kan löna sig att veta vad man betalar för. design/prestige/funktion osv...Men en bra grej är en bra grej, jag har flera Global. Jag gillar dem.

http://callesmat.bloggplatsen.se/2008/12/01/1156317-knivar-som-e-bra/

http://callesmat.bloggplatsen.se/2008/12/01/1156251-knivteknik/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards