callesmat

Alla inlägg den 22 februari 2011

Av admin. - 22 februari 2011 15:42



Kyckling som jag marinerat med La kama, en marockansk kryddbladning av gurkmeja, ingefära, kanel, svartpeppar och muskot. Kanel är bästis med kyckling! Sen lite riven vitlök och citron över hela fågeln.

Jag blandade även i lite Kama i smör med citron och vitlök och stoppade under bröstskinnet. Man får skära bort senan mycket försiktigt sen lossa skinnet utan att det går sönder. Fläk upp bena å skåra låren.

Fyllde skrovet med varma citroner, persilja och några Loomi.

Salt givetvis.

Tillaga på 125grader i ugnen tills ca 70grader inner. Temp som ni ser. Sista minuterna höjde jag övervärmen för krispigt skinn.


Köper man en vacuumförpackad kyckling kan man gärna svagsjuda den på 70grader i plasten ca 10min, sen svalna innan man öppnar - så har tillagningen redan börjat på ett skonsamt å smakbevarander sätt! Samt du behöver inte tvätta händerna stup i kvarten när du tar i den. Bara nästan.


Ris till smaksatt med spiskummin i vattnet. Kanske lite grönsaker.


   

Av admin. - 22 februari 2011 15:22





   

 

 ...inte att missta för en kopp kaffe!


Blötlägg en handfull torkade stora röda chili, typ spansk peppar i hett vatten en halvtimme. Häll lite matolja över händerna innan du tar i chilin. 

Finhacka och mosa den, tillsätt en halv riven vitlöksklyfta, ca en tesked spiskummin å dito korianderfrö - som först värmts upp i en stekpanna och sedan malts. En liten nypa salt och lite matolja. Jag brukar även tillsätta ett stänk rödvinäger för det tycker jag e gott. Toppen till kycklingmarinad, tex med yoghurt.


Små variationer på detta för att få en underbar Sambal Oelek ("mortlad chili" typ).  Underbar sås från Indonesien. Du kan tillsätta lite socker minus vinäger,/spiskummin/koriander å tillsätta lite lime tex. Finns massa recept.


Jag e galen i kryddor å såser som ni kanske förstår!


Ps. Mmmm, grönt té (92gradit vatten) med honung lite citron och en droppe Sambal Oelek (nedan)!


< "This means something......."  





Av admin. - 22 februari 2011 15:21

 


Skoja inte!! Blank å slät ska den vara.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards