callesmat

Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Harissa! Yalla! :)

Av admin. - 22 februari 2011 15:22





   

 

 ...inte att missta för en kopp kaffe!


Blötlägg en handfull torkade stora röda chili, typ spansk peppar i hett vatten en halvtimme. Häll lite matolja över händerna innan du tar i chilin. 

Finhacka och mosa den, tillsätt en halv riven vitlöksklyfta, ca en tesked spiskummin å dito korianderfrö - som först värmts upp i en stekpanna och sedan malts. En liten nypa salt och lite matolja. Jag brukar även tillsätta ett stänk rödvinäger för det tycker jag e gott. Toppen till kycklingmarinad, tex med yoghurt.


Små variationer på detta för att få en underbar Sambal Oelek ("mortlad chili" typ).  Underbar sås från Indonesien. Du kan tillsätta lite socker minus vinäger,/spiskummin/koriander å tillsätta lite lime tex. Finns massa recept.


Jag e galen i kryddor å såser som ni kanske förstår!


Ps. Mmmm, grönt té (92gradit vatten) med honung lite citron och en droppe Sambal Oelek (nedan)!


< "This means something......."  





 
 
Baraa

Baraa

22 februari 2011 15:35

Intressant och fin blogg!

http://person.bloggplatsen.se

admin.

22 februari 2011 15:56

tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards