callesmat

Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

chilimakrill

Av admin. - 28 februari 2011 19:30


Stekte filéer av makrill, genom att vända i mjöl för krispighet, stek i kokosolja och smör samt pensla dem i pannan med min superheta röda curry-paste. Det smakade gott och blev inte för starkt eller dödade smaken av fisken. Skulle nog bli ännu godare om man gjorde det på hel fisk genom att smeta in hela firren med denna kryddmarinad/rubb, som de gör i Indien.



Senare ska jag göra en grön currypaste - med söt basilika och grön chili som grund. Jag måste använda upp min jätteburk med thailändsk räk-paste som går ut snart. Man kan inte äta den direkt och chilifrukter konserverar även ganska bra.


Ps. Den smakar väldigt gott kall oxå!! Kall vit fisk är ofta rökt, vilket gav mej en idé. Jag funderar på att leta reda på recept/tekniker för att röka inomhus. Man kan göra det i tex wokpanna på spisen- galler ovanpå ngt rykande aromatiskt växt- tätt förslutet med folie. Det blir varmrökning givetvis samt inte tillräckligt länge för att tillaga fisken, men säket väldigt gott att sedan använda i vidare matlagning. Fast kanske skruva ned "rökfångarn".

För det är just det som många glömmer- att smakupplevelse inte bara är sölt, salt , surt, beskt och umami. Det finns ju oxå rökt, starkt, kallt, varmt, fylligt, mjukt, knaprigt, strävt osv. 


 
 
R

R

7 mars 2011 10:11

Mums!

http://ruby.bloggplatsen.se

admin.

10 mars 2011 19:06

Kul! Ett annat tips men en riktigt köttig fisk som en tjock bit torsk eller marulk,svärdfisk eller nåt sånt. Blanda lite chilipaste med honung och lite lätt shoyu-soja. Det ska inte vara för starkt, för sött eller salt. Grilla fisken och pensla med marinaden .

 
Annika Isaksson

Annika Isaksson

23 april 2011 21:53

Kikar till baka till din härliga mat blogg.Den här fisk rätten skulle nog falla mig i smaken.

http://annikais.bloggplatsen.se

admin.

23 april 2011 21:59

tack du är så välkommen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards