callesmat

Direktlänk till inlägg 16 mars 2011

Äta chips i gillestugan!

Av admin. - 16 mars 2011 20:03

Jag kom på mej själv med att friterade chips genom att först hyvla potatis mot baksidan av en osthyvel. Smaksatt med chipotle, vitlök, spiskummin och salt. Smakar helt O.K Precis lagom till Sveriges Mästerkock.


 


PS. Calle rasar! Man fick knappt se nåt av kocken som visade dem japansk mat!! Blir så förbannad, det här programmet handlar inte om mat - det visar bara folk som tävlar om nåt som lika gärna skulle kunna vara...höjdhopp. Som årets kock. Blir så trött på det. Ni lär er mer av Mej ;)





 
 
eeliinn'

eeliinn'

16 mars 2011 22:00

Sv: jaså, haha :)

http://eeliinn.blogg.se

 
Sofia

Sofia

17 mars 2011 14:24

Håller med! Det e fan skandal att de knappt lär sig något nytt! Varför har de inte lektioner och sedan tävling efter? Vad har de egentligen lärt sig: Omelett, fiskgratäng?!

http://dixxonsblogg.bloggplatsen.se

admin.

17 mars 2011 18:29

...precis och i de utländska versionerna har de avsnitt som heter masterclass där oxå tittarna ingående får se olika metoder...!! Tror vi fick se Mannerström göra fiskgratäng nångång dock!
Man behöver inte vara så rädd för att visa fackprogram, alltså upplysande. Bara för det inte e pub.service?

I utl versionerna har deltagarna ofta bättre erfaranhet av andra kulturers mat, indiskt, kinesiskt och mexikanskt etc. I england å nya zeeland finns det ju en fungerande verkligt varierande restaurangkultur! Utmaningarna speglar det. Vad finns det här?? Buffe å Allt om Mat-tidningar?? närå, men typ! Har man ätit -och gjort några chiligrytor så vet man att man har vitlök, spiskummin och ofta kakao i såna (texas-stil). Buljong behövs inte för det e långkok med kort spad (alltså lite vätska kvar, inkokt i köttet). Suck. NU trodde jag förvisso oxå att det skulle kunna finnas selleri och koriander med, vilket är mycket vanligt. Men det e ju bara för jag e intresserad som jag håller reda på såna saker. Jag tror inte jag e bäst, att jag vet allt, å att alla måste vara som jag.
Jag skäms av ngn anledning lite när det kommer hit folk från england och usa och vill äta ute. Alla bor ju inte i sthlm å kan gå på saluhallarna. Eller i Smögen för den delen. :)

I eng versionen praktiserar de jättemycket på restaurang, DÅ får man se vem som pallar trycket å håller kvaliteten!

Det e inget fel på svensk husman heller, men lite variation kanske...första säsongerna brukar dock alltid vara lite försiktiga. Fast här finns inte så många långkörare av sådant storformat. Det e för dyrt att betalas med reklamintäkter i Sverige. Pengarna förstör allt. "Vad TROR vi folk vill se?? Vad har vi råd med?" Repriser och importerad smörja. Jag glor aldrig på tv annars, det e så tråååååkigt. Det e mästerkocken å veckans brott, det e allt.

Varför kan inte kulturutbudet SATSA LITE mer i det här landet!! Men visst, de måste nästan vara så här minstream för att det inte går att förutse tittarsiffror med obeprövade koncept. Egentligen finns det ju massor med kreativitet å idéer i det här landet. På nittitalet hade vi ztv som gav upphov till en del nya nu "urvattade" programpersonligheter och format. Som alltid behöver kommersen det alternativa att mjölka ur och serietillverka livet ur (nirvana å grungen som ett ex). Skär inte i kulturbudgeten!!!
Men jag blir arg på riktigt!! Som om vi i sverige skulle vara dumma i huvudet med den smörja som erbjuds! Det finns knappt ens några
musikfestivaler längre!

_Calle predikar!

 
Floorballs

Floorballs

19 mars 2011 20:22

Det här receptet måste jag bara pröva=)
Det låter mums=)
SES!
//F

http://www.cashtips.se

admin.

19 mars 2011 20:24

schyyst!! se till att inte bränna chipsen bara, å att de blir krisiga (om de är genomskinliga efteråt så är det fortfarande mjuka. så det e bättre att ha en större kastrull så at det får plats mer potatis åt gången utan att det sänker värmen. det ska ligga på runt två hundra grader men du märker ju när den börjar fritera!!
Krydda efteråt! jag låter det rinna av i metalldurkslag eller på hushållspapper.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards