callesmat

Alla inlägg den 2 juni 2011

Av admin. - 2 juni 2011 16:08

Kallt vatten från kranen i ett glas med is. Det e klass.

Av admin. - 2 juni 2011 07:33


Glömde kamerakortet på jobbet igen som innehåller massa schyssta -?- bilder. Får hämta den i morgon. Bland annat surdegsbak. Igen. Något jag märkt med rent surdegsjästbröd är att den tenderar mer att jäsa på bredden än höjden, därför är det bra att jäsa och baka av degen i en ganska hög form. Jag brukar inte bry mej om att jäsa bröddeg av surdegsgrund mer än en gång, då det tar sån tid - minst fyra timmar om inte mer. Bulkjäsningen får räcka. Fyll en form till en tredjedel ungefär - och låt stå framme i ungefär 4-8h beroende på allt möjligt. Titta på degen, den bör komma ända upp till kanten om inte lite högre. Mina rena surdegsbröd brukar oxå vara väldigt känsliga för stötar, så jag rör dem inte efter att de har jäst - bara ställ in formen i en het ugn och stäng luckan försiktigt. Känsligheten hos jäsningen beror säkert på hur stark kulturen är, men vissa recept vill att man ska flytta degen med degspade efter jäsning. Skulle jag aldrig göra.


Undertiden har jag gjort iste av svart ceylon (går oxå bra med grönt thé), en kanelstång, ett par kryddnejlikor, citronskivor, brunt socker eller honung, strimlad ingefära och en knivsudd sambal oelek. Låt svalna. En massa is förstås, för att is kyler is. Kanske en kvist mynta för smak och utseende när teet svalnat, måhända då utan kanel å nejlika. Mängder? Du får för f*n smaka! :) Går att spetsa med rom om du är överens med myndigheterna.


Du kan oxå använda istéet till att marinera t ex kyckling eller ankbröst.


Prova turkiskt peppar till kaffe, det är jättegott. Sötman och beskan kompletterar drycken ypperligt. En jätte liten nypa salt i  beskt kaffe rundar av smaken.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards