callesmat

Direktlänk till inlägg 26 maj 2011

Hing, Hing, Hing-Hing-Hing, Hing-Hing-Hing-Hing,Hing-Hing!!!

Av admin. - 26 maj 2011 20:22


I skrivande stund finns det garanterat Hing på Sivia matcenter i backen under Musikens Hus i Uppsala. Hyllan vid fönstret. Hing, eller asafoetida, är en dyrbar och illaluktande indisk rot som mals och ofta blandas ut med mjöl och gurkmeja. Den har en unken arom, men när den värms upp så får den en mjuk karaktär som påminner om purjolök. Tillsätt lite grann till olja eller ghee på medelvärme och rör runt några sekunder, slå på någon sås innan det bränns vid. Rekommenderas. Med ett sådant BF-datum kan man passa på att köpa två-tre-fyra burkar på en gång! Vad tycker du om det Johan?

Införskaffade mej en stor påse hel garam masala av den typen jag gillar. Spiskummin, kanel, koriander, kryddnejlika, lagerblad, svartpappor och grön- samt svart kardemumma. Enda som fattas är muskot. De kunde ju slängt med några muskotblommor tycker jag. Däremot hade jag hellre sett påsen innehålla ett femtiotal små tepåsar med "portionsmängder" av kryddorna, så det blir rätt proportioner varje gång. Sen kan man välja om man vill klippa upp dem å mala eller svetta hela i en gryta. Även gott som thé-krydda.


Usch jag mår lite illa när jag tittar på andra Hing-bilden. Ville bara vara lite craaazy....


 

Det har även orostad rå sesamolja! Vilket är trevligt till stekning. Ett grekiskt fabrikat som står på hyllan mitt emellan baljväxterna och pickles. Samma sida som ajvar och schiracha-såsen. Tog inga bilder. Får bli en annan gång. Det jag kan tycka är lustigt med den sista bilden är hur "de" smäller upp en astråkig nyfunkis-koloss och brevid står en massa för mej, på ytan, trötta folkhemslägenheter från sextiotalet med  balkongfasad. Påminner mej om Jan Lööfs teckningar.



Just det, jag mms-ade en oljefilm till en kompis...!



 

 
 
Ingen bild

Johan

26 maj 2011 22:39

Hing både doftar och smakar fantastiskt! Många tycker det luktar sur disktrasa, och jag kan hålla med litet. Men jag gillar inte sur disktraselukt. Däremot fullkomligt älskar jag doften av hing. Ett tips är att blanda ner den i en sallad. Med bara litet salt och peppar som extrakrydda. Och olja. Den är ljuvlig som den är! Jag minns dessutom att en kvinna i en butik i Umeå sa att man får stora muskler av den! Tyvärr har jag inte råd att laga så mycket av min indiska favoritmat längre eftersom jag övergått till vegankost. Och veganyoghurt är inte billigt :/

Jag var också på sivia idag och köpte hel spiskummin. Jag la märke till att dom sålde riktigt feta storpack med habanero för typ 25-30 spänn. Helt sinnessjukt billigt!

admin.

29 maj 2011 11:17

Jag vet bara att Hing e bra för tarmarna. BRA TIPS!!

Det finns ju massa vegansk indisk mat som e asbillig, massa dahls å grejer!! Hela sydindien e full med buddhister. youghurt kan man strunta i. kör kokosmjölk.

Det där med stora muskler kommer jag tänka på alla olika ingredienser i asien som ska göra männen "starka" (i sängen ), på ren chauvinistmanér. Inte för jag tror att det var det hon menade...bara associationer.

F.ö köp INTE ridderheims Tsay-spett, de är inte goda utan en ren förlämpning till alla vegetarianer/veganer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards