callesmat

Alla inlägg den 26 maj 2011

Av admin. - 26 maj 2011 20:22


I skrivande stund finns det garanterat Hing på Sivia matcenter i backen under Musikens Hus i Uppsala. Hyllan vid fönstret. Hing, eller asafoetida, är en dyrbar och illaluktande indisk rot som mals och ofta blandas ut med mjöl och gurkmeja. Den har en unken arom, men när den värms upp så får den en mjuk karaktär som påminner om purjolök. Tillsätt lite grann till olja eller ghee på medelvärme och rör runt några sekunder, slå på någon sås innan det bränns vid. Rekommenderas. Med ett sådant BF-datum kan man passa på att köpa två-tre-fyra burkar på en gång! Vad tycker du om det Johan?

Införskaffade mej en stor påse hel garam masala av den typen jag gillar. Spiskummin, kanel, koriander, kryddnejlika, lagerblad, svartpappor och grön- samt svart kardemumma. Enda som fattas är muskot. De kunde ju slängt med några muskotblommor tycker jag. Däremot hade jag hellre sett påsen innehålla ett femtiotal små tepåsar med "portionsmängder" av kryddorna, så det blir rätt proportioner varje gång. Sen kan man välja om man vill klippa upp dem å mala eller svetta hela i en gryta. Även gott som thé-krydda.


Usch jag mår lite illa när jag tittar på andra Hing-bilden. Ville bara vara lite craaazy....


 

Det har även orostad rå sesamolja! Vilket är trevligt till stekning. Ett grekiskt fabrikat som står på hyllan mitt emellan baljväxterna och pickles. Samma sida som ajvar och schiracha-såsen. Tog inga bilder. Får bli en annan gång. Det jag kan tycka är lustigt med den sista bilden är hur "de" smäller upp en astråkig nyfunkis-koloss och brevid står en massa för mej, på ytan, trötta folkhemslägenheter från sextiotalet med  balkongfasad. Påminner mej om Jan Lööfs teckningar.



Just det, jag mms-ade en oljefilm till en kompis...!



 

Av admin. - 26 maj 2011 08:10


Det var skäggigt på jobbet igår, jag hade tagit på mej för mycket att göra som vanligt. Utöver det vanliga- putsa, tärna samt steka 8kg biff till idag torsdag. Göra senapssås av majonäs, gräddfil, dijon, vanlig senap, honung, salladskrydda, citronpeppar och vitlök. Dito laktos -och äggfri sås. Smörgåsgurka och majs.

Onsdagar är lite jobbiga då jag förbereder mat till två dagar. Ledig torsdagar. Måste dra ned på avancemanget här. Kommer ju varor oxå som måst bockas av och temperaturer på kyl -och frysvaror registreras. Slänga alla kartonger, fylla på med mjölk till avdelningar osv osv. Nästa vecka blir det färdiga hamburgare på torsdag vilket alla gillar. Menyn kan ses under gårdagens kommentarer.



Jag avskyr att man inte kan centrera filmen på sidan.  Jag är redigeringstokig.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards