callesmat

Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Pain du jour

Av admin. - 19 maj 2011 22:05


Jodå, det mörka brödet reste sig, efter ca åtta timmar. Som det kan vara med surdeg. Men har inte delat det än, men det fick ta sin tid i ugnen. Hmm tittade just på ett southparkavsnitt där Stans pappa har tvångstankar om matlagning. Jag är lite patalogisk oxå kanske ;). Det ljusa brödet blev lite för "underbakat". Blev inte så nöjd med snittytan - tog ut det några grader för tidigt. Ljust bröd bör hålla 95grader, mörkt 98 och kladdiga bröd lite över hundra. Dessa skulle inte vara värda att sälja, jag försöker tänka professionellt, sådär på skoj!


Första bilden är efter trettio minuter jäsning, andra efter ca en timme. Kallt vatten, torrjäst, Saltå durumvete, Saltå graham, salt, olivolja.



Bröden får vila i pappkasse från willys över natten. Helt bröd bör förvaras i papperskasse, delat bröd i plastpåse. Jag antar för att papper absorberar fukt och plast inte gör det. Man vill inte ha torkat inkrom. Ibland brukar jag lägga nybakt och varmt bröd i plastpåse en stund om det blivit för hård skorpa, tills fukten från brödet mjukar upp den. Man bara en stund, glömmer man det till exempel över natten kan brödet mögla om man inte luftar det. Det har jag märkt från stressade bagerier som försöker möta efterfrågan på leveranser. Men det är inte kul att sitta i skiten, man ska inte döma.


I morrn blir det Nasi Goreng av kycklingfilé, grön paprika,  soja, vitlök, purjo och curry. Koka ris i kycklingbuljong och paprikapulver. Sen måste jag faktiskt baka oxå, hahaha. Ska försöka att inte filma -pretentiöst - men jag lovar inget.


Vid den här redigeringen är klockan elva och jag måste sova. Tur att jag deckade några timmar på min lediga dag, annars skulle det vara tufft att gå upp klockan fem. Jag vill gärna vakna lite tidigare och hinna ta en kaffe med frulle och titta på lite webtv innan jag far kl tjugosju minuter över sex.

Nu ska jag lyssna på Tintin tills jag somnar. Det är trevligt med banala barnsagor på natten -ibland blir de en del av drömmarna - och den där kärvänlige alkoholisten är rolig. "Rapportera att Adonis har fått en satellit som heter Haddock!".


Jag kanske äter macor till frukost, om det finns nåt bröd..?

Gosnatt!

 
 
Lotta - enkakaiugnen

Lotta - enkakaiugnen

20 maj 2011 23:34

Dom där såg inte helt fel ut! Yum!

http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards