callesmat

Direktlänk till inlägg 15 maj 2011

Bröd & Krydd

Av admin. - 15 maj 2011 11:32

 

Bakade bröd med rosmarin, olivolja smaksatt med vitlök, rågmjöl, havssalt och en halv påse Manitoba Cream. Det är ett ekologiskt proteinrikt mjöl med mycket gluten som ger höga bröd, rekommenderat av Jan Hedh. Vanligt mjöl duger till kakor. Förpackningen är inte så uppseendeväckande tycker jag och har gått förbi det på hyllan många gånger för jag trott det varit någon tråkig "brödmix", typ Tillsätt vatten.  Hade det varit någon brun pappåse utan färgtryck på skulle jag säkert lagt märkte till den direkt. Där har vi konsument-manipulation på hög nivå. Att förpackningsarna ska se ut på ett visst sätt för att verka "äkta"! Hade mjölet kommit i glättiga "chipspåsar" hade jag nog inte tittat på dem. Eller så kanske jag hade gjort det just därför de såg ut så. Nu såg jag iallfall en annons om mjölet i tidningen Baka .


Angående tråkigt med brödmix. Jag är kanske lite extrem och tycker att antingen försöker jag göra nåt från scratch - det är mer tillfredställande - eller så kan man lika gärna köpa färdigt. Fast jag har tid å andra sidan att larva runt med eget buljongkok och sånt "tjafs". Halvfabrikat köper man för att det är billigt och för att man vill bli mätt eller att det kan sparas länge och går fort att göra. Eller för att man har lust att prova en smak men inte vill lägga så mycket tid på just då.  Typ falafelmix som man oxå kan jazza upp lite med ägg och färsk persilja.


Anyway- köpt siktat dinkelmjöl oxå. Ett annat proteinmjöl med hög glutenhalt som måste knådas länge och ger smakrikt bröd. Blir tydligen kladdigare så man bakar med fördel av dessa i form. Har inte provat än. Båda sorterna kan man använda istället för vanligt vetemjöl i ett recept. All denna info har jag fått från att läsa på förpackningarna!

Snart blir det nog mörka brödsorter och senare bullar och kanske till och med croissanter, jag får se. Om man som jag vill komma in på bagarutbildning ska man ofta utföra bakprov, och de ser gärna att man kan baka smördeg.

Det satsas inte lika mycket på bageriutbildningar i Sverige som man gör kockutbildningar. Vilket jag kan tycka är lite konstigt, då bröd är så trendigt samt att det även är ett bristyrke! Hur som helst, min kockutbildning är inte en merit då bageri räknas till hantverksyrket och inte "livsmedelsyrket". Lite krångligt jag vet. Man bör ha gått bageri i gymnasiet oxå. Det finns alltså bara vidareutbildningar på eftergymnasialnivå så att säga. Eller komvux men då ska man vara skriven i kommunen där utbildningen ligger (utbildning för alla, indeed!! Not) eller så ska man lyckas övertyga sin hemkommun om att de ska betala en utbildning i en annan stad. Det här landet är konstigt, en massa saker fungerar utmärkt - som t ex tekniska prylar typ sms-biljetter på bussen. Andra saker är hopplöst tröga, så som viss byråkrati.


Så undertiden -?-  ska jag försöka hitta praktikplatser på egen hand.


 

Stack ned en flaska vatten i krukan med oregano, så den kan dricka när den vill. Även fast jag inte är hemma. Det är nämligen en ganska töntig, f´låt törstig växt som slokar efter en heldag i stark sol. Den har ändå blivit lite brun på bladen så den ska nog ha mer skugga. J*vla h*lvete, inte så konstigt att alla, inkl mej, köper det mesta färdigt (och nytt) och inte får så mycket inflytande över sina liv när det ofta är så omständigt och tidsödande att skapa själv. Gör man något själv och frivilligt är det en hobby, inte på "allvar" som att Arbeta! Men den diskussionen hör inte hemma här. Jag gillar mitt jobb nu, det är ett mikrokosmos. Jag gör det jag skulle göra hemma.

Hade hellre haft mejram men jag hittade ingen. Det är "i princip" samma sak ändå. Mina rosmarin -och timjanplantor håller på att dö dock. Vilket jag kan tycka märkligt då dessa skall vara tåliga plantor som i princip gillar torka och gassande sol! De vill helst stå i kalkrik sand dock, kanske det som är problemet. Jag får kanske "odla kalk" genom att spilla vatten på köksbänkar å kranar osv, sen skrapa loss. Om man känner till Uppsala vet man att detta är gammal havsbotten med väldiga kalkansamlingar på köksbänkar o dyl. 

Har inte hittat någon sand och jag vill inte ta från utomhuset med en massa bakterier i, det känns onödigt. Även om man inte ska gå omkring och vara rädd för att göra fel hela tiden. Det jämnar ut sig över tid tror jag, man ska våga testa saker.

Men nu fick det bli blomjord med en del extra lecakulor så det blir ordentlig dränering. Vattnar inte förrän de kännts rejält torra. Gett dem ordentligt med utrymme i olika krukor.

Mina groddade vitlökar har inte "skottat" sig heller. Kanske beror på det schizofrena vädret? Nån som har några tips??



Kram på Er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards