callesmat

Direktlänk till inlägg 12 maj 2011

Jobbigt på jobbet.

Av admin. - 12 maj 2011 21:12


Serverade rödpätta med vitvinsås på jobbet i onsdags. Hade fileat 9kg dan innan och lagt på is. Jag drygade ut med lite mer fileer från frysen - överbliven strömmingsflundra, för att det skulle räcka till ca sextio barn plus personal. Det gick rätt bra att filea med tanke på att jag inte gjort det på fyra år och jag bara hade en stum men vass grönsakskniv till hands. Det tog iallafall en timme och jag blev helt stirrig och lite snurrig i huvudet sen. Bänkarna är för låga oxå, vilket inte är ett dugg förvånande. Så är det nästan alltid. Riktigt långa killar brukar inte räcka länge i branschen då de böjer "sönder" ryggen efter ett tag.


   


Skalade 15kg potatis, tagit emot varor och halv-förkokat kalvhögreven till dillköttet i morgon (typ 60kr/kg färskt från Irland på Servera, måste ha koll på kampanjerna). Men jag behöver ju inte säga till barnen att den är gjord på bebis-ko! "Åck i morrn blir det lammkebab....ehhhh!!"

Kokade buljong till såsen på fiskbenen med lager och morötter, flundror passar utmärkt till buljong. Stressigt iallfall.



I morrn bitti blir det koka pasta det första som händer på morgonen, till pastasallad med skinka, oliver och ärtor antagligen, till en avdelning som skall på utflykt.

På med köttet på spisen igen. Roux, morötter, grädde, ättika, socker, kryddpeppar, svartpeppar, lågsaltbuljong, och purjo samt dill bland annat. Enkla smaker från grunden vill jag ha!


Nästa vecka infaller förskolans dag, det blir oxå salladsbuffer men de vill lägga ihop dem själva. Det blir oxå bra billig biff som jag hittat till superpris och storpack. Biff Rydberg och sen Biff stroganoff. Lite senare tänkte mej ingefärswok på densamme, med soja och jasminris. Fick inspiration från Landgång på Svt. Wallenbergare blir det oxå, men det kom jag på själv (uuuUUuu!). Funderar även på Nasi Goreng,  Shawarma och Flygande Jacob av kycklingfile jag köpte i fryst storpack. Mmmm marinering! Helstekt fläskkotlett med ngn krydd-rub och griljerat med honung, måhända med stekt potatis. Baka pizza, paj... Även tänkt på Kyckling Kurma, men det är nog lite för varmt ute för grytor nu.

Nedan är en bild på Mice en place för dillkött och strömming med pot.grat från förra året på gamla jobbet. Skulle kunna redogöra för recept och framför allt metod, över vårens mat på förskolan som inspiration till folk. Det är min egen meny så det kommer mer allteftersom. Försöker gå i vårens anda med lättare mat.


Nu ska än sova! Gonatt!


 

 
 
Sanna

Sanna

13 maj 2011 18:02

Oj oj va mycket gott du kokar ihop. Tänk om du hade jobbat på minstingens dagis, då hade jag gärna kommit dit och ätit då och då.. =)

Kraaaaam
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

admin.

13 maj 2011 20:23

hehe kul att höra :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards