callesmat

Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Hemma igen!

Av admin. - 11 maj 2011 06:21


 

Nu vart det mycket bättre inkrom hemma på baguetten jag gjorde. Använde vetemjöl special och blnade en halvtimme i omgångar i min assistent. Nu har jag köpt ekologiskt siktat dinkelmjöl -mycket protein och smak, knådas längre och blir kladdigare deg. Förskaffade mej även Manitoba Cream som tydligen rekommenderas av Jan Hedh ärkebagare, för höga bröd. Oxå där långa knådningstider. Fast just nu är jag lite trött på bröd, måste ta en paus. Sen kanske det blir kanelbullar med färskmald kanel.


För några dagar sedan låste jag mej ute, då jag inte hittade min nycklar. Klockan var fem på em och det fanns ingen värd att få tag på, numret gick till skade/störningsjour - och de sa att låssmed skulle kosta 1700kr i handen! Hon rekommenderade att jag väntade till dagen efter och ringa värden för att öppna. Jag var säker på att jag hade en extranyckel i "tuben". Så det blev till att först leta och sedan sova hos min kompis Martin. Men andra tankar gick oxå genom mitt huvud. Som vad kostar två  nya fönsterrutor och en lånad stege? Säkert mer än 1700kr, och kanske inbrottstrubbel från polisen kanske kanske kanske? Det man VERKLIGEN behöver kostar alltid ockerpriser.

Och hyresvärden sen, jag kan inte leva mej in i den värld de lever i där ingenting inträffar efter klockan halv fem på dagarna, då de flesta knappt kommit hem från jobbet. Jag är oxå långt ifrån den enda som glömt nycklarna! Men det är väl problem med resurser som vanligt.


Nu har jag kommit in dock, nycklarna låg på skåpet på jobbet, det gör jag inte om!


Igår var jag i Stockholm med min kompis och en riktigt duktig skwee-spelning, på vad hetere nu -insert name here -. I morse åt vi köttfärsås med tomat, salt, rökt paprika, chili och mycket spiskummin, ölkorv och riven ost över pasta med olivolja.

På väg hem längs t-banan i Abrahamsberg såg jag en gul restaurangdiskback i skogen, för flata tallrikar. Hmm.


 

 
 
Ingen bild

Johan

11 maj 2011 07:57

Dude! Du har alltså köpt båda de där hingburkarna?! Är det någon skillnad gentemot vandevis?

admin.

12 maj 2011 20:59

den gula är från england på rismjöl och gurkmeja med 7% hing. Den ska jag spara till senare. Den andra är rent och från nätet på den där ayruveda-butiken jag länkade om förut. Jag tycker den varken stinker eller smakar starkt dock. fast det e gott. Brukar ha det i tomatsås, fräser jättefort i olja sen vitlök på å sås.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards