callesmat

Direktlänk till inlägg 6 maj 2011

Så präktigt att jag mår lite illa!

Av admin. - 6 maj 2011 18:15


Detta är så präktigt så jag nästan far illa. Men som man bakar får man äta.  Mackor. Men detta är så rustikt så att jag baxnar. Skulle det varit en bok kunde det vara tryckt på sånt där matt oblekt papper som man använder när man vill kränga något "genuint" och ekologiskt. Ni vet som när man te x ska marknadsföra närodlad potatis eller nåt, då ska det alltid vara nån som gräver i myllan med bara händerna. Det är ideologisk manipulation så att det osar om det! Här osar det brödbak. Hursomhelst...

Bakade tre olika limpor hemma på en dag. En med durumvete - den ljusa- och två med surdeg. Den sista orkade jag inte ta kort på. Bakade dem oxå vid tre olika tillfällen. Huvva!


Det ljusa brödet fick snyggare inkråm när jag gjorde den på jobbet, i det förra inlägget. Men det är så många variabler - bättre ugn - bättre blandare och bl a bl a bland annat.

På sista bilden syns en vetesurstart. Det vill säga en så kallad "mamma".

Ja ja det e fläckigt på spisen. Kan Morberg så kan jag. Fast jag tror det e någe slags frön? Skriv in och rösta. F.ö måste det ju inte vara kliniskt rent jämnt. På jobbet JA, hemma NEJ.




...gyllenbrunt och allt sån dära. AJ! Det är så påtagligt att jag blir bländad.

 
 
Sanna

Sanna

7 maj 2011 07:54

Åhh va mycket smarrigt du svänger ihop.. =)

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

admin.

7 maj 2011 08:25

tack!

 
Sanna

Sanna

7 maj 2011 09:08

SV: Man får tacka och bocka! =)

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

admin.

7 maj 2011 09:13

tack för tacken!

 
Ingen bild

Ex kock

7 maj 2011 20:41

Fan så nice!!!! Underbara små filmsnuttar. Härliga bilder. Du inspirerar!

admin.

7 maj 2011 20:59

tack tack

 
Lotta - enkakaiugnen

Lotta - enkakaiugnen

8 maj 2011 23:26

Vilka härliga brödbilder! Hembakat bröd är oslagbart! :)

http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se

 
Kalle

Kalle

9 maj 2011 20:50

Vilka härliga bröd du har lagat till :D Hemmabakat som är det bästa :)

http://KalleGoesWritning.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards