callesmat

Alla inlägg den 23 april 2011

Av admin. - 23 april 2011 19:30

 

Av admin. - 23 april 2011 19:13


Hade en "het" diskussion om matinspiration med en vän över mailen som jag vill dela med mej av. Ungefär så här löd mina tankar ...


Tag en droppe av din gröna sambal i två koppar grönt the med lite citron och något trevligt sötningsmedel.  Som du säkert vet ska man inte hetta upp grönt te varmare än 95grader. Kanel, kardemumma å kryddnejlika (garam masala-bas) e utmärkt i svart ceylonte från "invandrarbutiken".

Jag är på jakt efter recept som är  så goda att de får dej att börja gråta! Kanske efter krogen, göra färskt tunnbröd med spiskummin i degen som jäst över natten, hoummus eller fuul till! Sen kan man avsluta maten med hemgjord kardemumma-lassi (indisk yoghurtdrink). Kolla gärna videorecept på "du-tub". Metoden är det viktiga, inte massa dyra ingredienser! Gå till dina piggaste vegankafeer å fråga hur de göro de där goda friterade lins-järparna te x.

Nu ska jag äta surdegsknäcke med smör, strimlad kall kyckling och lite olivolja. Köpte en 2,5kg låda billigt på ica, 2a sorteringa, för ca70spänn. Det är sådär 10-20st runda knäckebröd som blivit lite mosade. Smakar toppen - jag diggar tunnknäcke.


 

En gång vandrade jag och några kompisar av misstag in på ngn medeltida pub i gamla stan efter vi hade varit på fest varpå någon förtappad själ nyss lämnat sånt däringa tunnt knäckebröd medelst färskost på bordet. Jag kunde inte prata på en halvtimme!! Du vet när man är så där hungrig efter ett antal öl, så att man blir som en paranoid hund som avundsjukt vaktar sin matskål om någon stör än! Ok inte riktigt men....efteråt kunde jag inte låta blir att skratta. "Är du äntligen nöjd nu kropp..?"

Mat e så fantastiskt för det "attackerar" din hjärna direkt. Det e inget fel med hedonism i sig.

  

Angående grön sambal  som jag köpte. Riv en massa ingefära å droppa över lite sådant så smakar det bara ren j*vla kärlek!


 


Ett tips är att smaka så mycket hela kryddor du kan ofta, så lär man sig känna igen det i maten sen, och plocka fram ur smakminnet vad man tycker sig där fattas. "Hmm, jag känner en "fantomsmak" av kardemumma, det borde vara där men är inte det!" Eller spiskummin, citrongräs,  hel kanel, kryddnejlika, kryddpeppar, muskot, anis, korianderfrö, färsk grön peppar, rosenäpple och annan namedropping.

Har ni appropå det provat att droppa lite citron över en bit besk grapefrukt? Pröva och se vad som händer i munnen. Mmm, gastronomi!


Man borde kanske passa på att köpa lite färsk fisk då och då å träna på att filea hemma!  Eller kanske passa på att meta när det nu antagligen blir sommar. Om man skulle gå ut en het dag och ta med sig en strömmingspö med mången krok på. Samt en stor hink grovt matsalt och ett halster, en liter olivolja samt en riktig grill m kol, tändvätska, stickor och några tallrikar. Gafflar samt en flaska vatten och mice en place. Sedan gå ned till bryggan och fiska strömming i några timmar. Lägga den hela strömmingen i saltet allt eftersom. Sedan ta upp fisken,  skrapa av saltet och grilla den hel i halstret. Olivolja som sås. Dricka vatten till. Rensa kan man göra med gaffeln.


Nu har jag gett dej massa matförslag som att kolla efter gratis frysboxar på blocket, sambal i thé, baka eget tunnbröd och göra egen hoummus, rosta och mala hela kryddblandningar som typ garam masala. Gör massor å frys in i täta burkar med en luftfri påse runt,  eller ge bort! Odla örter och groddad vitlök, starta en "matkooperativ" med dina polare och köp in stora mängder av matgrejer och ha en slags kvartersgårdsbespisning nån gång i månaden eller så. Sen må man kanske starta upp en egen gräsrotsrörelse med kvartersfester där man spelar musik å knyter kalas eller nåt. Men lite spontana och frivilliga donationer som man gör i friganbutiker..! Om det inte finns tillräckligt mycket av någe så måste man skapa det. "Community service " liksom.


Livet är för kort för att inte äta eller dricka gott. Jag vill att mitt liv lite oftare skulle vara som på en festival, med  att vandra runt och möta människor på lika villkor. Kanske inte jämnt måste vara roligt men intressantare. Vi är alla i princip del av samma stam.


  En baguetteplåt, en pizzaspade och nåra jäskorgar i rotting på Cervera.






Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards