callesmat

Alla inlägg den 16 april 2011

Av admin. - 16 april 2011 22:30

Jag gjorde nytt försök till tunnbröd i mellanösternstil utav  drygt  ett kilo durumvetemjöl, ca halv litern vatten med torrjäst och några nypor salt. Knådade i en bunke medans jag kollade på film. Man måste känna sig fram för bra konsistens, inte för kladdigt och inte för torrt!

Durumvetemjöl innehåller massvis med gluten och måste tänjas ut ordentligt så jag drog ut degen i luften (nästan som om man gör polkagrisar), vek den dubbel, vred den ett kvarts varv och upprepade proceduren. Det tog ca en halvtimme tills jag blev nöjd men degen gick tillslut att dra ut till nästan en meter utan att riva isär den.

Jäste i kylen över natten. Sedan rullade jag en lång limpa som jag delade i åtta bitar och knådade samt kavlade ut på ett lättmjölat bord med lite lite mjöl ovanpå brödet. Värmde därefter upp en metallwok tills den började ryka, samtidigt satte jag ugnen på grill 220grader. När jag kavlat ut degen så tunnt jag kunde lyfte jag upp den och lade snabbt över baksidan på woken och sedan skjuts in i ugnen med öppen lucka i ungefär en minut. Den började bubbla sig så fort den gick in i ugnen. Det viktiga är att den inte får stå inne för länge så att det blir knäckebröd av alltihopa! Degen måste även vara jämntjock oxå så att den bakas jämnt givetvis. Gott som tusan, och en natt, med smör!


 

På denna bild har jag uppdaterat jag lite gräddfilschips genom att  gå  lös på dem med min brulébrännare för en RIKTIG grillsmak! Strödde sen över stark rökt paprika (eller chipotle e ok), lite spiskummin, en aning korianderfrö och vitlök. Synd att det inte verkar gå att framställa torkad vitlökspulver som smakar gott! Vissa saker passar sig inte som torkat, så det fick bli rivjärnet istället.



Sådeså! God Natt 



PS. 2011-04-17 11.05


Ay Caramba! Det var så kul att jag just satte en till deg på det återstående mjölet i påsen. Men det blev alldeles för mycket. Jag kommer kunna använda degen som täcke! Äh det får bli några feta flätor istället.

Nu finns det oxå Saltå Kvarn durumvetemjöl i handeln. Gott mjöl.




....sagt och gjort!


 

Av admin. - 16 april 2011 09:45


1. Kallt sushiris smaksätt med risvinäger å stjärnanis, Välsköjt och sedan blötlagt 30min innan kokning. Typ morotstänger?

2. Rullande med noriblad

3-4 Säger sig självt

5. Tofu penslat med shoyusoja - ? - och överstrött med SantaMaria Wasabikryddning. Tamarisoja är oxå bra.

6. Astunna "sahimi" av färsk ""fiskdisk"-lax av hög kvalitet som läggs i tunnt lager på bricka, plastas väl med flera varv plastfolie. Frys in i tre dagar. Tina på diskbänken en timma innan användning. Frysningen är för att ta kål på ev parasiter (svensk lagstiftning, tänkte varför inte). Kvaliteten är för smak och hygien!

Syns inte på bilderna med jag hyvlade färsk ingefära mot baksidan av en osthyvel och la in i s.k 1-2-3 lag i typ 1 - 2- 3 dar! 1 del vinäger -2delar socker-3 delar vatten. Hyvlad rättika och/eller rädisa är oxå gott till.

Wasabi är bäst att få tag på i pulvervariant. Häll över hett vatten i omgångar och rör om. Färsk wasabi kan ni drömma om!!


Men att kalla detta sushi är väl nästan en förolämpning då de japanska kockarna går lärling i åratal innan de ens tillåts att ta i fisken! (men sen är det oxå ett land av tvångstankar!! F´låt f´låt!!) !

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards