callesmat

Alla inlägg den 29 mars 2011

Av admin. - 29 mars 2011 17:47

Jag var på stan idag på arbetsintervju som kallskänka. Intervjun kändes bra. Efteråt blev jag sugen på att baka bröd, och köpte lite stenmalt mjöl  från K&Y Sjelin Vattholma i Kvarnen. Det är ett gott mjöl. Man ska ha som vana att smaka på varje nytt mjöl man köper, då bröd är 60-70% mjöl bör det vara gott. Det är ju oxå skillnad på mjöl och mjöl, särskilt om man köper ekologiskt.

Införskaffade mej även lite vanligt Kungsörnen durumvete - bra till pizza.  Hittade inte italienska butiken, hade gärna velat haft ett italiensk Semolina. Men  nu kan jag baka "hur mycket som helst" utan att slösa för mycket pengar.


Efteråt till min favorit asien-butik Kina Li på Vaksala torg (Uppsala).

Tjackade några birdseye-chili samt färska galangalrötter. Båda går bra att frysa in, om man skalar galangalen och sköljer chilin innan. Lägg G hel i tät plastburk och chilin i dito plastpåse. Se bara till att burk , påse och grönsaker e torra, annars blir det is och frystorkat dvs förstörd. Isen trasar sönder fibrerna.

Förvara det i frysen, sen tar man fram det man behöver, river galangalen vid behov och lägger tillbaka. Dyrt och billigt är ju inte enbart en fråga om kilopris utan även hur dryg råvaran är, hur länge den räcker. Man ska kunna förvara dessa saker i ett halvår i frysen. Galangalen skulle bara klara sig en dryg vecka i kyl, och jag har inga idéer för användning just nu. Men det är jättebra att ha! Slå in roten i smörgåspapper som drar till sig fukt, och lägg sedan i en burk. i kylen. Det återstår nu att se hur/om frysen försämrar kvaliteten nämnvärt.

För dem som inte vet är galangal en stapelingrediens i thailändska curry-röror. Den beskrivs ofta som påminnande om ingefära, men det håller jag inte riktigt med om. Jag kommer mer tänka på en blandning av pepparrot och koriander! Eller tänk dej ingefära utan sötma, en aningen mildare pepprighet med smak av en eucalyptus och lite koriander. Doftar lätt av Jenka-tuggummi! Jag är nästan beroende.


  Det blev nån slags pita variant. Penslad med vitlöksolja, klart på ungefär tre minuter under grillen. Men den sväller som tusan så se till att de inte står för nära aggregaten så de kan börja brinna! Känn med fingret på brödet tills den är bra konsistens, du vill inte ha knäckebröd.

Efteråt stänger jag ugnen och låter luckan stå öppen så det blir lite varmare i köket. Jag betalar ju för det, så varför inte värma upp lägenheten? Tja har man småbarn kanske det inte är en så bra idé förstås.


Det är iallfall ca 500 ml ljummet vatten med ett paket torrjäst i som får stå å svälla en halvtimme.

Jag tippar på ca 700g mjöl med nästan lika mycket durumvetemjöl i å salt.  Blanda med en gaffel först så du inte kladdar ned dej för mycket på en gång. Om du inte har bakassistent alltså. När den börjar gå ihop sig, knåda som tusan till den är blank och inte kladdar, och du kan sträcka ut den till pizzabottentjocklek utan att det går hål i den. Det kräver sin man/kvinna! Det kan behövas justeringar med mjöl och vatten tills det blir bra. Det e så svårt att skriva recept på bröd man måste känna sig fram.

Jag ska nog göra en surdeg igen.


Ska äta med hoummus som jag gjorde tidigare.

Sådeså. Ha det Gott!


PS. Det e irriterande fult med den stora annonsen MELLAN inläggen...



Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards