callesmat

Direktlänk till inlägg 16 mars 2011

Stoooooora påsar!!!

Av admin. - 16 mars 2011 16:04






 
 
Ingen bild

Johan

16 mars 2011 18:43

Var? Uppsala? Är det Aydin som har börjat sälja Hing igen?

admin.

16 mars 2011 20:03

asafoetida finns på sivia matcenter :) Uppsala.

 
Ingen bild

Johan

16 mars 2011 20:08

Skönt att höra. Jag gick in och ut i en månad med hjärtat i halsgropen när dom hade slut. Ingen visste längre vad det var eller om det skulle komma in. Så jag fick köpa dyrt från sthlm.

admin.

16 mars 2011 23:19

tja senast jag kolla, å du kanske kan beställa från nätet...

http://shop.vedalila.se/se/grp/kryddor.php?affiliate=2605&gclid=CP7QuJmL1KcCFRYv3wod8CVQ9w

REN hing är ju dyrt förstås. På bilden, den gula burken med blå etikett längst ned till höger, är en hingblandning med gurkmeja, mjöl å gummi arabicum.

bäst att köpa mycket på en gång så blire billigare. I uppsala finns det ett ställe som heter Kina Li asian trade center mittemot kvarnen-gallerian på vaksalatorg. om det skullev vara slut på sivia kanske dem har. Där finns mat från hela asien...

 
Ingen bild

Johan

17 mars 2011 09:37

Jag beställde genom en vän från govindas i sthlm. Men dom har höga priser. Aydins har alltid haft bättre priser. Dessutom fraktfritt ;) Men, finns det något som heter ren hing? Jag har alltid trott att den gula vandevi-burken är just "hing"?

Kina Li har inte hing. Bara kinesiskt och thaigrejjer. Jag letade, under Aydins avsaknad, runt i Uppsala, men ingen annan hade. Kollade g-sundas kötthallen eller vad det heter och orientbutiken på kvarntorget. Ingen visste vad det var. När Caspian fanns på sivia torg så sålde dom. Det var grymmaste affären. Men dom slutade sälja den under sina sista år för att dom tyckte att det stank för mycket på lagret ;P

admin.

17 mars 2011 10:40

http://shop.vedalila.se/se/art/vandevi-kryddblandning.php

http://shop.vedalila.se/se/art/hing-asafoetida.php

den sistnämnda torde stinka en hel del :)


haru kollat HÄLSOKOSTAFFÄR??? konstigare saker har påträffats! Om inget annat kanske de kan ta hem, från nån ayruveda lev. Olika hälsokost har ju olika sortiment oxå.

själv vill jag hitta Svart spiskummin, Bunium persicum (kala jeera).... inte Nigella lökfrön alltså, det som vanligast brukar kallas svart (spis)kummin. Bäst är att gå på latinska namnet, å utseende.
http://www.uni-graz.at/~katzer/engl/Buni_per.html
http://www.wisegeek.com/what-is-kala-jeera.htm

"Some people confuse black cumin with Nigella, an entirely unrelated spice. For an unknown reason, Nigella is sometimes also called “black cumin,” although the two spices are nothing alike."

det här e oxå gott http://www.wisegeek.com/what-is-black-cardamom.htm

f*sen vad jag länkdroppar!!

 
Ingen bild

Johan

17 mars 2011 10:22

Hör med Himalaya i sthlm, har dom inte det så har ingen det!

http://www.gulex.se/firmainfo/himalaya_livs_hb/939393716798.htm

admin.

17 mars 2011 10:53

svart spiskummin? tack, det ska bli! :)


-------------

Du e välkommen att dela med dej av dina recept :)

http://www.trs.co.uk/products/categories/OOCTUK498581415

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards