callesmat

Direktlänk till inlägg 6 mars 2011

Jo jag fick användning för pepparn!

Av admin. - 6 mars 2011 12:58




Hittade gamla torkade chilisorter i torrförrådet (skåpet). De hade gått ut men tappar bara smak, så jag rostade dem alla i en panna och malde till ett pulver. Tänkte jag kunde få till ngn schysst chilimix då jag ju gillar blandningar. Blev inspirerad av Texaschili-grytor där många gör sina egna chili-blends. Det var lite Guoilljo, lite spansk peppar och några runda mildare sorter vid namn Cherry bomb. Tog bort de mesta av fröna för en rundare smak å rostade dem mörka. På detta sätt kommer smakerna fram mer. Malde allt å la på pappåse. Det blev lite ojämnt mald, vilket ger intressant struktur. Som chiliaska blandad med grova flagor. Besk och stark grillsmak att tillsätta i små mängder till kokande vätskor! Jag tänker på karaktären av Cajun blackened beef eller svenska sotare. Varför inte blanda chilin ihop med rökt paprika och färsk söt chili!? En nypa socker om nödvändigt.


Man kan tänka sig att blanda lite med kanel och kakao och kanske försöka sig på att göra en mexikansk Mole (hah!). Kakaobeskan (liksom syra och sötma f.ö) tar den värsta udden av hettan .


Man känner en härlig doften det ger, i hela lägenheten. De stora frukterna svällde upp blev mjuka och lite röda! Om jag svällde dem i vatten kanske jag skulle kunna hänga tillbaka dem på busken ;).

VARNING: Detta var relativt milda sorter, när jag tidigare rostade spanskt peppar stack det i ögonen och halsen i hela lägenheten sen. Vad som dock är bra med chili är att det är bra för halsen och för andningssvårigheter trots allt. Bra även för rökare. Även då i "inandad" form, men man kanske inte ska göra det varje dag pga av den starka irritationen. Inga barn hemma! Andas man in över spisen kan man få stark brännande hosta! Då gäller det att dricka fil eller yoghurt, inte vatten.


 

Av mina kompisar Martin&Maria fick jag en etioptisk chilimix i stil med Berbere, som kallas Bako från North & South Fairtrade, och innehåller 18 ingredienser. Tack! Den är mycket stark men det magiska med denna är att om man kokar den i 2-4h så mjuknar smaken och blir varm och mustig istället. Tillskillnad från den mesta chilin som blir starkare ju mer man värmer den.

Kan inte vänta på att testa den. Köpte några lamm-lägg som ska småputtra med lite lök och typ morötter. Givetvis vitlök - riven- gärna mot slutet för att bevara smaken. Om man oxå låter några hela klyftor koka med tills de blir mjuka så ger det en söt köttig karaktär som en extra dimension i maten. I vissa indiska recept använder man tex både hel och mald spiskummin i samma rätt, för att ge flera nivåer i smaken! Jag gillar oxå att fräsa i olivolja och sen tillsätta "rå" olivolja på tallriken som en sås. Men nu är jag påväg från ämnet.


Halverade bananshalotten skulle vara gott med lamm, bra för två anledningar. De små shalottenlökarna med sina milda underton av vitlök anses vara mycket mer aromatiska. Men det är lite bortkastade i ett långkok eller till en stek då dess subtila eleganta smaker drunknar. "Bananerna" är mycket större å oxå lättare att skala. Man kan gärna fräsa löken innan, tills den får lätt färg, för att återigen bygga upp flera lager smak i maten. "Flera våningar" liksom.


Enkla ödmjuka ingredienser är iallafall godast...


PS. Appropå vitlök så är detta supergott i tomatsås, en påtaglig mängd, då det rundar av smaken och tar bort lite av beskan ur konserverade tomater. Istället för socker! Tomatsås ska inte smaka ketchup ;)

 
 
Ingen bild

LiLo

6 mars 2011 22:17

Ett chili inlägg! Hmm, hos mig med, fast om att odla dem.
Har du testat att göra Mole? och har du isåfall nåt recept eller har du mixtrat och mixat?

admin.

7 mars 2011 17:43

har inte provat än, kan återkomma. Mole recept finns väl på nätet och säkert youtube - mole sauce .
det är en riktig balansgång för att få smakerna rätt med så många ingredienser. Det brukar röa sig om minst 20st. Kakao är inte givet men i såfall, en mindre mängd i slutet. Ska undersöka vidare...man brukar f.ö äta mole till kalkon trad

SENARE
denna hittade jag nyss
__________________-
http://www.youtube.com/watch?v=LKbxqWv8hSM&feature=list_related&playnext=1&list=SP63479A5D759C7DF1

Där rostar hon färska poblano som hon delar å purear i matberedaren. Därefter i med tärnad skållad tomat, lök och vitlök å lite chipotle (rökt jalapenjo).
Kyckling bulj å blandar.
Sedan hackad mandel, russin svällda i vatten. Spiskummin/korianderfrö/kanel och fänkålsfrö jordnötssmör samt en riven tortilla som bindemedel. Mixa igen

rostat sesamfrö blanda igen

puttra på spisen en timme sedan smaksätta med salt peppar och lite bittersöt choklad

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jag saknade flera igredienser hemma, så jag försökte återskapa smakerna och egenskaperna hyfsat med det jag hade. Det kan oxå vara bra med flera olika mole recept så man får lite mer erfarenhet så att säga. Och man ska alltid göra ett bra recept mer än en gång.

Min : lite av min rostade chili plus rökt paprika å lite chipotlesås på burk
passerad tomat istället för färsk skållad
hade ingen mandel men rostade pumpafrön.
istället för russin lite balsamvinäger å socker.
istället för jordnötsmör - ankfett å smör
istället för tortilla lite grahamsmjöl - ??
sesamolja istället för sesamfrö åsså lite kakao

annars hade jag allt typ. Tillsatte oxå lite kryddnejlika, ett stänk mustigt rödvin å lite muskot.

det är ju bara ett experiment som förhoppningsvis kommer smaka hyfsat. Men kul att göra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards