callesmat

Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Snabb anksmak...

Av admin. - 28 februari 2011 16:09

 

...fast på riktigt den här gången! Planerar att äta anka till frukost, nä jag menar midda. Har torrmarinerat ett par ankbröst i kinesisk 5-krydda plus svartpeppar. Varm arom av lakrits å pepparkaka. Enklast är att krydda brädan och sen vända köttet.

Jag tillagar den som Gordon R. Skårar fettet lite, gnider in kryddor. Havssalt på skinnsidan som bryter ned fettet lite. Låt köttet temperera till rumstemp så den ej drar ihop sig vid tillagningen.

Lägger brösten med skinnet nedåt i en kall panna utan fett, som jag sedan värmer upp tills det blir fin färg på skinnsidan. Vänd en gång. Värm i ugnen på två hundra grader i ca 7 min. Den ska vara rosa inuti. Låt vila ca 10 min oövertäckt! (täcka över tar bort krispigheten, då den ångas!). Skär ett par cm tjocka skivor på snedden. Kanske salta lite. Ät direkt. Spara det silade ankfettet till stekpotatis.

Det hela tog ungefär 25min. Tänk på det när ni går på krogen å maten tar tid. Nu gjorde jag ju inget tillbehör heller.

 

fyf*n vad GOTT!!!! Filéerna kostade väl ungefär 70spänn frysta på ica! Gjorde en snabbsky av köttsaften, lite smör mer femkrydda å ett stänk worchester!  Använder gasolbrännare för att ge lite extra krisp till skinnet samt eldsmak. Detta slår en pizza som bakismat alla gånger! Jag gör Homer Simpson dräggel-läten!

 
 
Ingen bild

Martin

28 februari 2011 22:04

Fy fan så gott det där låter. Det där måste vi göra nån gång. Mycket mer kock i dig än i mig. ;)

admin.

28 februari 2011 23:30

äh vaddå det e sug som kommer. skitenkelt att laga anka

 
calles PS

calles PS

28 februari 2011 23:33

den kunde vart lite mer rosa. Dvs blodig.

http://callesmat.bloggplatsen.se

admin.

28 februari 2011 23:33

...så att den helt smälter i munnen. Nu behövde man bara knappt tugga

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards