callesmat

Direktlänk till inlägg 19 februari 2011

Jamaica!

Av admin. - 19 februari 2011 17:02



Hittade Ugli på ICA, en ful västindisk citrusfrukt som namnet avslöjar. Blev sugen på västindisk mat. Ugli smakar som en saftig och aromatisk satsumas.


Slängt ihop en jamaicansk jerk-kryddblandning. 2delar kryddpeppar, 1del kanelstång, 1/2  del kryddnejlika, 1 del svartpeppar, 1 del cayenne lite riven muskot och 2 delar torkad timjan. Hela kryddor givetvis!


 


Mal allt i stenmortel utan timjan som ska vara hel.


Sen fräsa strimlad paprika, selleri och kul lök i skivor. Vitlök. Jerk-krydda eller  lite curry å kryddpeppar. Vill du ha det starkare, blanda i lite habanero. Gärna mycket grönsaker.


Lägg ned fina stora bitar torsk samt lite vatten. Låt småsjuda under lock tills det bli klart, ca 5-15min beroende på hur stora bitar du använder. Fisken ska trilla sönder i stora flak när du tar upp den. Man behöver inte ha massa beska krossade tomater eller andra såser för att det ska bli bra.

Egentligen skulle det vara saltad tork men det fanns inte, så jag saltade manuellt!


En annan grönsak som är god i denna är ackee, eller möjligtvis okra. Har sett ackee på konserv i östasien-butiker.


Hade jag gjort maten med kött istället för fisk hade jag säkert tillsatt lite worchestershiresås (uttalas typ "uo´sstr-sås"), och kanske reda av med lite roux (smör+mjöl). Uttalas Ro, haha. Gärna fläsk eller kyckling.


Uglin pressade jag och drack till spetsad med mynta-isbitar, några stänk tabasco och lite muskot. Red Stripe skulle kanske oxå ha passat!


PS. Man kan ju oxå fräsa på bitar av bacon i början, som sen läss åt sidan på hushållspapper för att lägga i i slutet. Lite rökt paprikapulver över paprikan kan vara gott oxå. Kanske rostade pinjenötter eller solrosfrön för lite krunch. Enkla elementära smaker. Gärna olivolja över allt på slutet som en sås, men nu har vi lämnat Jamaica!


Ska äta saffransris till, får se hur det smakar. Kanske för mycket smaker på en gång.


  spiskummin, korianderfrö, garam masala och KANEL , som den ska se ut!!



 
 
alison

alison

21 februari 2011 21:28

hej jag har en blogg men jag vill gärna följa DINA fotsteg

http://ljungskile

admin.

21 februari 2011 22:19

varsego! Finns massa köksutbildningar om det var det du menade :)

 
LiLo

LiLo

22 februari 2011 13:33

Okra finns fryst i alla fall på min ICA, färsk brukar vår torghandlare ha. Men som tur för honom ligger han i ide så här års!
Däremot har jag inte lyckats lista ut var man köper rökt paprikapulver. och så undrar jag över att mortla hel kanel? blir det bitar då, eller ska man börja med den och tokmortla???

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

admin.

22 februari 2011 14:56

man kan köpa en elektrisk kaffekvarn att mala hårda å sega kryddor i. Det kan vara bra att sikta kanelen så du inte får små små barkbitar i halsen. jag brukar ALLTID köpa den platta kanelen med skrovlig bark på som finns i mellanösternbutiker. De är godare å mjukare samt mer lätthanterliga. Men förvara dem lufttätt!! Du kan tugga på barken direkt, den e söt tillskillnad från den beska färdigmalda skiten. Men köp helst dem som inte e sönderbrutna, långa e bra! Som på bilden. Mera smak i.
Jag förordar alltid att köpa hela kryddor. Värmer man upp dem först vaknar smakerna ytterligare....

OM man ska mortla måste man nästan ha en stor stenmortel typ 20cm i diameter. Kostar ca 250-350spänn på tex Åhlens eller nån östasienaffär. Stadiga nog att ärva till dina barnbarn!! Små mortlar borde förbjudas ;)
I en sån gör graviationen det mesta av jobbet.
Det GÅR att mala hel färsk kanel på detta vis. Bryt sönder och mortla å gnid lite åt gången tills det ser bra ut. Det är lättare att mortla när den är färsk då fukten inuti gör att den mosas lättare.

Rökt paprikapulver har jag bara lyckats köpa på hötorgsgallerian i sthlm å i england det finns både stark (picante) å mild.

Det finns här oxå!!! : http://www.kryddlandet.se/products/9-spansk-rokt-paprika.aspx

rekommenderar oxå ras al hanout (stark å aromatisk bra till "rub"), baharat (mild å varm), harissa (starkt med djup! bra till youghurtmarinad), hel sichuan (aromatisk å domnande smak som rejäl kryddpeppar), kinesisk fem krydda (smakar jul). http://callesmat.bloggplatsen.se/2008/12/02/1158930-kinesisk-5-krydda/

Hel spiskummin måste jag alltid ha hemma. Toppen till lamm å mellanösternkryddmix samt curry. Bästa kompis med korianderfrö. http://callesmat.bloggplatsen.se/2009/05/09/1658301-garam-masala/


lösvikts-okran e jävlit dyr å den frysta brukar vara lite trist, men i brist på bättre så.

jag brukar förvara mina malda kryddor i täta burkar i frysen!! som man kan göra med kaffe.


där har du lite tips :) ha det bra!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards