callesmat

Direktlänk till inlägg 26 juni 2010

Kyckling Kurma

Av admin. - 26 juni 2010 18:08

...inte Korma, det e lite annorlunda.




svart senapsfrö
garam masalabas (hel),- kardemummakapslar, kanelstång (platt) och hel kryddnejlika.
spiskummin hel
- fräs allt i ganska mycket olja tills det börjar hoppa/dofta (vinkla kastrullen så behövs det mindre olja)


svetta gul lök, salt,
gurkmeja
färsk ingefära/vitlök (50/50)


ev curryblad -helst färska
grön chili
Malda cashewnötter (eller vallmofrö) och kokosmjölk
eller mald kokos
matlagningsyoghurt (tillsätt på låg värme)


fortsätt koka ur vattnet på låg värme, rör om mycket


rå kyckling, lamm eller quornfile´
korianderpulver
spiskumminpulver
svartpeppar
korianderblad


Ris

---------


Skulle jag laga den här rätten på förskolan där jag jobbar skulle jag rationalisera ingredienserna mycket.....


gul lök

färdigt garam masala pulver

(ingefärapulver

vitlökspulver)

gurkmeja

kokos mjölk

tjock matlagningsyoughurt

(senap??)

Salt och peppar

Kokt salladskyckling

kanske avsluta med lite fryst basilika


eventuella nötter serveras brevid


Ris


Fotnot: När man lagar med tjock kokosmjölk bör antingen vispa den ordentligt innan man tillsätter i maten ELLER så häller man först i den genoskinliga delen som får koka ihop ngt, sedan sänker värmen och därefter rör i den tjocka delen. Om inte skär det sig. Jag skulle rek att tillsätta den tjocka mjölken tillsammans med youghurten och låta sjuda mot slutet innan servering. Det e alltid "nåt med allt"!

 
 
Ingen bild

Jag själv

19 oktober 2010 18:39

Man ska absolut inte ha nötter i lokalen om ngn e allergisk då nötter sprider sig i luften! Aja baja

admin.

19 oktober 2010 18:40

ja det har jag rätt i

 
Sent PS från Underteckaren

Sent PS från Underteckaren

12 maj 2011 22:48

....kokosmjölk bör oxå tillsättas i omgångar och spara lite till slutet då den tappar sin fräscha smak ganska fort!

http://callesmat.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards