callesmat

Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

Äta påse

Av admin. - 12 juni 2010 16:52




Jag fascineras av de som aldrig äter ute annat än snabbmat, annars alltid sin egen mat eller Findus fiskgratänger.

Äta på restaurang kan vara dyrt. Men att äta ute handlar inte bara om att unna sig eller slippa diska. Det handlar oxå om att lära sig! Jag gissar att de flesta människor med mig får få verkligt nya matintryck om de inte med jämna mellanrum äter på för dem bra restauranger. Dina idéer - dina fantasifoster, blir inavlade!

Inga bra smakupplevelser från andra -? -annat än när vi hälsar på kompisar och familj.  Men ofta har vi kanske liknande begränsade influenser och begränsad fantasi i köket. Om jag inte utbildar mig genom att ÄTA så mycket  jag kan! För man kan ju heller inte lära sig matlagning och vad mat KAN vara genom tidningar, tv program eller micrade luncher.

Det finns många som flyttar utomlands men nästan aldrig köper proffesionellt gjord färdig mat mer än kanske burgare å pizza. Det är som när hon i Sällskapsresan frågar om det finns svenskt kaffe på hotellet. Samma gamla. Man kanske köper hem råvarorna men lagar dem själv, som vanligt, vi köper ju importerad mat i Sverige oxå. Knappt ngn skillnad. Hur kan man åka till Spanien men inte äta Spansk Mat??

Jag skulle aldrig klara av att bara äta Calles mat trots all världens exotiska ingredienser. Tillslut slutar råvarorna att prata med mej, jag behöver andra kockar! :)

 
 
cALLE

cALLE

5 juli 2010 13:32


Jag säger som Marco Pierre White; ingen är självlärd!

http://callesmat.bloggplatsen.se

 
Callen igen

Callen igen

1 september 2011 13:28

...jag är självgod.


Men som min kompis Linus sa: Äta här eller ta med?
Ta med, sen komma tillbaka, byta mat och äta här!

http://callesmat.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards