callesmat

Alla inlägg under november 2009

Av admin. - 5 november 2009 16:32




Jag behöver fyra kattungar, en torkad apelsin och sexton sugfötter

-Charles Ingvar Jönsson, Jönssonligan på Mallorca

Av admin. - 2 november 2009 20:40

....eller pochera ägg som det heter på fint språk. Om ni inte vet redan.

mice en place

färska ägg

vinäger/ättika

vatten

S+P

spisplatta

ganska hög kastrull med mycket vatten i

ett deciliter mått eller nåt kärl i typ samma storlek

en lång sked eller liten träslev eller nåt

hålslev

hushållspapper

Häll ganska MYCKET vatten i kastrullen.

Stänk i ett stänk vinäger eller två i vattnet. Mindre om du använder ättika.

Koka nästan upp vattnet, så det börjar sjuda.

Knäck ägget eller äggen (ett i taget) i måttet. Dvs ett ägg/mått

Ta ett redskap typ sked eller slev och skapa en virvel i vattnet som går ned till botten.

Ta måttet med ägget i och stjälp ned ägget så nära ytan som möjligt, mitt i virveln. Nu ska det vara tillräckligt mycket vatten i kastrullen för att det färska ägget långsamt ska sjunka och äggvitan undertiden omsluter gulan som en manet? eller nåt.

SNABBA dej och gör om samma procedur med nåra fler ägg till du är nöjd. Håll reda på ordningen som äggen går i vattnet.

Om du behöver kan du vända runt äggen försiktigt så vitan kommer överst.

Sjud ca 3-4min, känn efter "spänsten" genom att lätt trycka på gulan -det ska vara löskokt annars blir det jätteäckligt.

Ta upp äggen och låt dem rinna av på pappret

Ät med kanske sparris och hollandaise på våren.

Så!

Av admin. - 2 november 2009 20:20

Studentmat


Greppade nåra burkar tonfisk när jag var på willys -tänkte det kan vara schysst i sallad. Det konstiga är att jag inte ens kollade om de låg i olja, vilket är godare än vatten. När jag kom hem såg jag att det var varken eller, utan tonfisk i sataysås! Jaha.


Strimlade lite rödlök tunt, tog lite oliver som jag kärnade ur genom att trycka till med bredsidan på kniven. Tog lite glasnudlar som jag la i hett vatten en minut. Upp och skölja av snabbt med kallt vatten. Klippte nudlarna med saxen. På med tonfisk och de andra grejerna och rör om. Kryddade med ett stänk japansk shoyo-soja och lite limejos. Några varv med min pepparblandning av kryddpeppar, svart -vitpeppar, korianderfrö, kryddnejlika och cubebe-peppar. Men vanlig peppar funkar. Chili om man vill. Inget salt.



Sen tog jag ett medelstort ägg och knäckte i en skål, droppade i typ en msk kallt vatten och rör runt. Sen får pannan gå ganska het och snabbsteka en jättetunn omelett av enbart ägget och vattnet. Du behöver inte ens krydda. Sen när omeletten är klar strimlar jag den tunn, tänker hur jag skulle vilja ha den på gaffeln. Har faktiskt inte kommit på denna vattenomelett själv utan har sätt det på tv. Allt klart på tio minuter om man inte slöar och mice en placerar genom att ta fram allt innan man börjar.


Nåt frasigt på toppen skulle kunna varit schysst, typ krutonger eller nötter eller nåt.

Smakade helt ok, återstår att se om jag får mer ont i magen. Undvek starka kryddor.


Hmmm te´med honung kanske är bra! Honung har antiseptiska egenskaper.  Fast egentligen bör man nog låta bli att stoppa i sig saker  hela tiden så magen har en chans.

Av admin. - 2 november 2009 17:25


Då har man ätit blåbär då!


Jaså?


Ja-aa!

Av admin. - 2 november 2009 17:11


Idag är jag taskig i kistan av en eller flera anledningar. Det har varit på gång ett tag , nu känns det som innan man börjar bli magsjuk. Jag som aldrig e sjuk! Fast det e lite skönt faktiskt, om man slipper lida. Att vara friskt jämnt kan kännas så hurtigt och nästan kravfyllt. Som om man aldrig har rätt till att sunka, vilket jag egentligen förkastar. J'vla produktionsamhälle! Så nu fick jag in en sån kommentar igen oxå!


Så iväg till apotek och hälsokost å köpte magsyretabletter, resorb och någe mer. Samt frysta blåbär. Jag vill inte ha koncentrerad blåbärsoppa med massa extra tjafs i! Kom och plocka j'vla sjukdom så slåss vi!!

Av admin. - 2 november 2009 17:10




 

Av admin. - 2 november 2009 17:07



Vickade för Martin på hans dagis och lagade höstgryta! Alla gillade det verkade det som. Skav, grädde och vatten, buljong, svamp, rotfrukter, salt och peppar. Maizena. Alltså inget knas! Enkelt kan vara gott


 



Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards