callesmat

Direktlänk till inlägg 7 november 2009

Ajowan/ajwain

Av admin. - 7 november 2009 16:03

 


En krydda som jag letat efter länge, fanns såklart på mellanösternbutiken precis som det mest som är bra i matväg.  TRS är ett bra märke. Bara inte arbetare har brytit ryggen för slavlön över att samla ihop det? Det vet jag ingenting om.

Ajowan är ett starkt och bittert frö med smak av kummin (alltså EJ spiskummin) och timjan. Man kan tugga på fröna hela, men de är rätt starka och kan göra att tungan domnar lite. Till matlagning brukar man lätt torrosta  (som vanligt) till den börjar dofta, så mildras och lyfts smaken. Fröna ser ut som små runda anisfrön med tunn stjälk. 

Används till stärkelserik mat, bröd, pulvercurry, linser, rotfrukter osv. Hitta på.


Nu vill jag ha tag på svart spiskummin och bockhornsklöver-blad oxå, vilket jag ännu inte lyckats hitta.

 
 
Calle PS

Calle PS

7 november 2009 20:11

som ni ser på förpackningen finns det olika stavningar/benämningar på denna krydda.

http://callesmat.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna N

21 november 2009 14:16

är inte svart spiskummin det samma som vanlig kummin? Har du letat på Hare Krishna de har massor av indiska kryddor där.

 
Calle säger

Calle säger

21 november 2009 16:37


Jag är ärligt talat lite förvirrad just nu. Vanlig Spiskummin (eng; cumin) och kummin (eng; caraway) är olika saker. Svart spiskummin hittar jag inte direkta kommentarer om. Det kan måhända visa sig att svart spiskummin inte alls är spiskummin, lixom svart kardemumma inte är verklig kardemumma. Man bör alltid utgå från de botaniska namnen egentligen- särskilt som det oxå blandas hejvilt från olika språk på förpackningar osv -vilka inte heller alltid går att översätta till en och samma sak hur som helst- ibland är det samlingnamn osv (paprika och chili är samma familj men det är ju stor variation, lixom spiskummin och fänkål är samma familj tror jag). Ibland syftar namnet på en egenskap hos kryddan/grödan och inte som man kan vara van vid- dess EXAKTA artbetydelse.
På ett ställe förvirrades svart spiskummin med Nigellafrön , men det "vet jag " är s.k Kalonji-frön dvs svarta lök frön. Dessa används dock oxå till bröd och i indisk mat. De smakar och ser oxå ut exakt som svart brödkummin enligt mej!!!

Jag kanske lyckas lista ut det framöver - med lite hjälp från folk. Men just nnu orkar jag inte :) Tack för din kommentar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nigella_sativa

Scysst oxå att jag ligger på femte plats under "ajowan" på Google förresten.

.....men vänta nu , jag läste inte min egen länk, om nigella ja. Om kalonjifrön är nigellafrön som är svart spiskummin så är väl frågan löst. Jag tycker de verkar på pricken lika med svart kummin ändå skiljs de åt från samma "fabrikant". Fast är då kummin en slags lök??? (se ovan)
Jaja kanske skitsamma då vad de heter egentligen om det kan , med gommens hjälp, således ersättas med svart kummin?


PS. Kanel och Kassia (cassia) är te x varianter av en barkkrydda som ibland anges med olika namn, ibland utan. Kassian omnämns oxå både som hushållskanel och falsk kanel. Själv har jag inte provat Kassia men det ska tydligen vara mer eller mindre identiska. Det beror ju dock på specifik skörd osv (det finns oändlig variation i naturen- artbestämning är inte en lätt sak).
Finns visst ett annat kommeriellt namn (eller det finns väl nästan minst ett per språk) som är Zimt.

PS PS. När det gäller kanel och kassia elller zimt vad man nu kallar det så föredrar jag de tunna platta hela varienterna. Inte den stenhårda rullarna man får från konventionella svenska märken. Ungefär som jag ogillar de mindre smulade bitar av muskotblomma som man hittar i vanliga svennehandeln under inläggningskryddorna.
Nu ska jag inte vara så förutsägbart "Janteaktigt" vurmande för det exotiska, som ngt slags "gäset är grönare" idealiserande- men när det kommer till kritan gillar jag i princip vad som helst som är eller gör gott.

PSPSPST!!!

Det kanske finns olika sorters Nigella oxå (menar inte tvkocken) ?? Kalonji är Nigella Sativa. Orkar inte söka på det nu.

PSPSPSPSPS

Jag är medveten om hur löjligt det är att ha olika PS som är längre än själva grundkommenren. Strunt samma - det är så förstoppande att göra rätt och redigera jämnt. Nä usch vad vulgärt sagt. Jaja - som sagt. Whatever. (will he shut up already?????? typ)

http://callesmat.bloggplatsen.se

 
Calle säger

Calle säger

21 november 2009 16:59

Nä inte f*n kan jag ge mej inte!! Puh

svart spiskummin är tydligen namn på både nigella (kalonji) och denna.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Bunium_persicum


Joråsatteeeee.......

http://callesmat.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards