callesmat

Alla inlägg den 17 oktober 2009

Av admin. - 17 oktober 2009 16:18





Thai curry paste


Hittade en stoooor burk shrimp-paste i kylen, det är en fast röra av torkade räkor och salt som används i  te x thailändsk, kinesisk och indonesisk matlagning. Upptäckte att den går ut i datum snart så jag behövde komma på ngt att använda det till. Räk-paste används mycket som bas i wok, grytor, curryblandningar och liknande, varpå jag snodde ihop en röd curry paste, thai-style. Fisksåsen använd lite mer som en toppkrydda, medans räkpasten rörs ut i såser och röror som denna.


 


Thailändarna använder mycket mer färska ingredienser i sina curries än indierna men jag tog det jag hade hemma. Först torrostade jag lätt lite svartpeppar, torra lime-blad och korianderfrö - ett par nypor vardera. Pulveriserade allt i min elektriska kaffekvarn.

Hade inlagda skivor galangal-rot i kylen som jag mosade i min stora stenmortel. Ca 5stycken små skivor.

Jag älskar galangal, det smakar som ingefära utan sötman med en underbar pepprighet och korianderton. Puh såna är riktigt sega så det är bra att jag har en STOR stenmortel- det går dubbelt så fort att mosa saker i en sån.

Om ni bara har liten minimortel- ge bort dem till myrornas och införskaffa en sten mortel i ca 20 cm diamater! Då blir det ROLIGT att mortla, för man måste inte ta i så förbannat!


....Whatever- jag hade inget citrongräs, shallotenlök eller färsk koriander hemma men en hel del röd torkad chili. Så det åkte ju med, samt finhackade upp lite gullök istället. Visst det blir inte helt "geniunt" men hur mycket snobb får man blir!?! Jag springer inte till affären så fort nåt saknas i huset, det är tecken på osäkerhet i köket om något. Hitta på!

Vad mer? Vitlök, räkpaste och LITE torkad citronpulver jag hittade i skåpet. Lät allt detta fräsa på spisen, tillsatte nåra stänk vatten och de torra kryddorna o HERREGUD vad stark det blev. Var inte nöjd med tillsatsen av torkad chili tills det blev fin färg nämligen. Nu ser den ut som sambal oelek- fast starkare och inte lika salt.

Men det är bra då räcker det längre, fast man kan ändå känna smaken av de andra grejerna.


Detta var röd curry/chilipaste, här följer de "riktiga" ingredienserna. Höfta med huvudet!






korianderfrö

svartpeppar

lime-blad

finhackad shallotenlök

finhackad korianderstjälkar eller korianderrot

inre mjuka delen av citrongräs

(färska eller frysta) kaffir lime-blad

galangarot

massa torkad eller färsk röd chili

räk-paste eller fisksås eller salt



Grön curry/chilipaste - Byt ut den röda chilin mot färsk grön chili och tillsätt spiskummin samt lite gurkmeja.



Gul curry/chilipaste - som den fast röda men UTAN RÄKPASTE, mera gurkmeja samt kanel och stjärnanis.



Blå curry/chilipaste- nära jag bara skoja. Det finns för lite blåa färgämnen i naturen tycker jag. Tycker inte Ni? :)








Använd pasten genom att fräsa i lite olja sen röra ut med nån vätska typ koksmjölk eller liknande. Hitta på!


Trivia - om du vill spara överbliven helt citrongräs, lägg i en påse med lite vatten i botten.Förvara färsk galangal och ingefära i hushållspapper i kylen. Färsk gurkmeja har mera smak än torkad.


//Men nu ska jag dricka vatten! Det är gott!











Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards