callesmat

Alla inlägg den 29 september 2009

Av admin. - 29 september 2009 16:54


Igår gjorde jag hamburgare på rent nötkött utan något annat i. Jag köper butiksfinmalen färsk som jag gör en tät rulle av längs med färs-strängarna, så tjock rulle som du vill ha hamburgaren. Plastade in och la i kylen en halvtimme så den stelnade lite. En väldigt vass, het kniv och skar lagom tjocka burgare.


Gjorde egen ketchup genom att sila kärnorna från tomater (innehåller mer umami) och kokade ned dessa i kastrull tills det blir ketchupkonsistens. Det behövs inget socker. Skalet och det fasta fruktköttet använde jag inte alls.

Jag tillsatte inga övriga kryddor förrän det var klart, och då endast en nypa salt. Detta blir kanongott men också väldigt liten mängd. Bättre är att köpa ren dricktomatjos, utan citronsyra, och göra samma sak. Spetsade ketchupen med ett stänk Bhut Jolokia chilisås från South Devon chilifarm i England.


Till detta hade jag köpt lite luftigt runt brytbröd från mellanöstern att ha till hamburgerbröd. Rostade lätt i panna och beströk med vitlök. Viktigt är att man trycker ihop brödet lite i pannan, så att burgaren inte blir för tjock. Bästa bitstorleken är som sammanlagda tjockleken av pek- och långfingret  på samma hand.


Stekt ägg, sjudna i lite smör.


Värmde pannan på näst högsta till det blev riktigt varmt. Sista minuten kryddar jag köttet med OLd Bay Seasoning jag fått från kompisar i USA, lite salt och peppar. Lite värmetålig olja (inte oliv) i pannan å stekte burgarna 30 sek på varje sida sammanlagt ca 5min så de blir mediumstekta. De råa burgarna var ca 10 cm i diamater å 5cm tjocka och rumstempererade.


Efter sista vändningen penslade jag lite ostronsås på ena sidan av burgaren. Vilade på hushållspapper i en minut.


Senap på botten brödet, ketchup på övre. Burgaren på, ägg och fint fint skivade halva rödlöksringar, samt nåra skivor Suhi Gari (inlagd ingefära)


Det kanske låter äcklig eller konstigt, men jag tycker det blev jättegott!!!


Nu håller jag på med en tomat/paprikasås av typ ajvarstuk.

Har tagit de överblivna tomaterna från dan innan, samt lite röda och gula paprikor. Rostat  allt på ett bleck i ugnen till skalen blir svart å går att peta bort- det blir en fin grillsmak, även om att det är godast att göra det över eld. Pureat allt utom borttagna skinnet i en fruktmixer.

Nu kokar jag ihop det i en tryckkokare tills det blir tjockt. Sen skall smaksättas med vitlök, salt, peppar och lite chili, anjovis, spiskummin och korianderfrö.

Hade varit gott med hela timjankvistar i koket, små bitar grön chili och karamelliserad rödlök i efteråt, men  jag hade inget sånt hemma. Man ska ta vad man har. En kompis till mej har bara en krydda åt gången utöver salt och peppar i sitt kök. Det är inte så dum idé faktiskt. Det sträcker på fantasin, och för många kryddor kan lätta krocka.


Paprika-tomatsåsen håller inte så länge i kylen (vill inte ha i citron eller socker) men det ska nog gå åt ganska fort.


Det här kanske låter som värsta projekten men själva fysiska arbetet tar tio minuter.



///Calle


Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards