callesmat

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2009

Dag 2

Av admin. - 29 augusti 2009 14:17


Surdeg


Ganska hård skorpa ändå- med lock kanske jag kan undvika pensling helt. Borde haft frön och mjöl på. Whatever. Med kladdigare deg löser man oxå problemet med pensling.

Den får vila i papperspåse till i morrn så kanske den mjuknar lite oxå. Uppskuret bröd lägger man i plastpåse.


Jag tror jag ska sätta en vetesur oxå ändå- sådana behöver vara tjockare, då vetemjölet inte har lika mycket jäsnings-mineraler och andra ämnen som rågmjölet har. Det är en "överkurs-sur", knepigare att få till.

Man kan kombinera sådan med några gram industrijäst när man bakar ut.

Vill du ha ett vitt luftigt storbubbligt bröd- gör en vit bröddeg på bakdurumvetemjöl utan surdeg men ev 8g färsk industrijäst. Glöm inte salt, och gärna lite smält avsvalnat smör. Knåda degen så länge att den går att tänja ut nästan genomskinlig, utan att den går sönder.

Samtidigt har du tillsätt lite mjöl till en bit vetesur tills du får en kladdig mini-bröddeg bestående av mer än hälften sur. Knåda ihop dessa två degar med varann. Jäs som ovan.


///Calle


Två bra ekologiska stenmalda mjölsorter som går att få tag på lite överallt i mellansverige- från Saltå kvarn utanför Sthlm. Helst bör man försöka hitta grovt rågmjöl.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards