callesmat

Alla inlägg den 28 augusti 2009

Av admin. - 28 augusti 2009 21:13


Jag misstänker att jag mördad någon! Min surdeg som svultit i kylen för länge :(

Men det återstår att se, jag matade den nyss och satte en deg till imorrn så nu får jag se vad som händer. Har hört talas om surar som vaknat efter flera år efter de matats.

Det är ju heller inga dyra ingredienser. Men som vanligt glömde jag ha SALT I DEGEN!!! Aaaaarghhhhh vad är det för fel på mej? Koncentration grabben!! Det blir koncentrationsläger för mej. Nä usch sånt får man ju inte skämta om. Kanske kan pensla med nåt salt- typ soja.

Jag slaskade ihop en bröddeg med extra rågmjöl och sirap som näring. Knådade in vetemjöl och lade i form så den inte har ngn annanstans att växa än upp, annars blir den lätt platt. Jag tillsätter ingen extra jäst. Jag  kör med minimal knådning och EN jäsning på ca 12h. En deg som jäser så länge bör täckas ordenligt med plast, så att den inte torkar ut.

Efteråt brukar jag baka av den under lock för att skydda, då jag vill ha rejäla limpor med minimal skorpa, och mina stora limpor tar ungefär 1,5h i ugnen.


Nästa gång ska jag prova göra en jättekladdig bröddeg- tillsätta vätska och mjöl tills det blir bra konsistens och suren utgör ca 1/4 av totala mängden bröddeg.



///Calle



av admin. den 29 augusti 2009 kl 13:14


Jorå den har jäst! Bakar i keramikgryta med lock.


///Calle

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards