callesmat

Alla inlägg den 20 augusti 2009

Av admin. - 20 augusti 2009 22:53

Gänget har åkt hem. Har sökt jobb på ica-torgkassen och uppsala kommun. Kommunen sa att jag skulle ringa upp igen 1 sept. Ett jobb är ett jobb är ett jobb. Matfronten är oinspirerad. Funderar på andra saker nu. Vore "kul" att starta eget företag framöver- nåt med Martin när han går ut skolan kanske. Nåt som har med musik att göra- vad det nu skulle kunna vara. Sidoverksamhet självklart- men i längden vill jag vara min "egen boss" (fast marknaden e den verkliga bossen).

Vi funderar oxå på att vilja fixa en mini-bluesspelning med skitig roots- med skramlig sättning. Bara tre pers kanske- boka nån pub, sång, gitarr, munspel kanske bas eller piano- thats it. Men det får bli om nåt år eller så. Fast lösa funderingar ännu, press på sånt blir fort ett tvång och sånt e jag trött på. Man vet ju inte vad som händer i framtiden.

Det e svårt med stora band att få logistiken att klaffa. Särskilt när många har apa häst å villa att hålla reda på.

Det verkar helt omöjligt att plugga till bagare- man måste ha massa specifika bagerikunskaper för att ens komma in- så det blir moment 22 för mej. För att komma in på kurs måste jag ha proffesionell erfarenhet- men för att få det måste jag ha utbildning. De enda riktigt grundläggande bageri-utbildningarna  (utom dem som kostar pengar) är på GYMNASIET. Men dåså, ge mej en tidsmaskin så ere klart!! Vilka vet vad de vill bli i gymnasiet?? Då är det ändå ett bristyrke- jag fattar inte ens hur kommunerna tänker!! Skrattretande. Något som jag trodde skulle kunna vara relativt möjligt är plötsligt helt j*kla omöjligt. Praktik får man bara om man är arbetslös jättelänge.

Om alla fick testa på vad som helst samtidigt som de te x gick på akassa å ändå inte "gjorde nåt", skulle arbetslösheten kunna halveras jättefort. Men AHA det är inte meningen att alla ska ha jobb!! Det anses som en samhällelig balansåtgärd att ha en arbetslös "reservarmé, som går att tvingas på vad som helst med hot om indragna bidrag. Man hetsas att söka jobb hela tiden, som inte avgörs utifrån ens arbetsförmåga. Man ska ta det som finns och hålla käften!

Om det nu är sån brist, hur kommer det sig då att det inte går någon nöd på rekryteringsbolag och telemarketing till exempel. Jo för en oreglerad privatmarkand urholkar omgärdande brancher, te x. Det är min uppfattning. Det är inte alla i arbete, det är "rätt" folk i arbete som gäller. Kristider är oxå ett utmärkt tillfälle att utnyttja människor, om man nu gillar sånt. Varför vill alla telefonförsäljare att du ska binda upp dej på xx antal månader??? För att du ska ta ett förhastat beslut och sen inte kunna ångra dig.

 

 Bara för att det är ekonomisk kris (ekonomin är alltid i kris, det finns lixom inbyggt) betyder det inte att det finns mindre att göra, tvärtom.

Det e liksom något seriöst fel på det här landet. Inte konstigt att "alla" flyttar.

Jag struntar i byråkratiksa ursäkter, det är MYCKET enkelt. Jag kan inte skola om mej till bagare trots kockutbildning!!! Skare va så kan de behålla sk*ten!! :D Jag är supertrött på att oroa mej för saker- jag ska bara göra så gott jag kan och det är mantrat.

Whatever jag är intresserad av flera saker. :) I aint done yet!!! 

///C

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards