callesmat

Alla inlägg den 27 juli 2009

Av admin. - 27 juli 2009 16:41




Jaget sätter ny surdeg av råg (enklast), bara mjöl å vatten. Dag ett av tre. Timme ett av...nånting. Spontantjäsning e da bomb! Nu har jag lärt mej att man inte måste jäsa flera gånger när man ska göra bröd av färdig surdeg- det ska bara vara att baka av "suren" som den e.  FÖR DET HAR DEM SAGT PÅ TEVÄÄ!!! Men jag antar att den bör inte vara allt för rinnig. Kanske nån som kan mer om detta, annars blir jag autodidakt.

Ville utbildas till bagare, men det fick jag inte- elaka skolväsen! När man till och med VILL ngt ska man inte "få"!! Det e lixom inte att jag (eller nån) e underkvalificerad. Kassa kockutbildningar växer på trän däremot, det e ju trendigt. J*kla markandsekonomi.



///Calle lille


Av admin. - 27 juli 2009 10:35



Hoummus - blev lite för grynig för jag är en klantskalle. Det ska vara SLÄTT egentligen. Fyll inte upp matberedaren för mycket. Haft i massa rökt paprika oxå- jag tycker det lyfter.


Andra bilden (borttagen) är bara pomme chateau- omsorgsfullt brynta på alla sidor- i pannan- tunna halvmånar så att det inte blir mosigt i mitten. De ska vara så nära bra pommes som möjligt- fast med mjuk kärna (annars är det chips). Därför blancherar jag dessa innan.

Dessa är gjorda på fast potatis (går inte få tag på annan, utom bak) nu när det e färskpotat-tider.

Hade jag gjort dem ugnen hade jag nog tagit en mjölig sort- och låtit dem sjuda som råa klyftor till de NÄSTAN vittrar sönder i kanterna. Häll av och sen tillbaka på (den avstängda) plattan så avdunstar resten av vattnet, så temperaturen inte sänks för mycket i ugnen. Bränn av på förvärm bleck/stekpanna eller vad du nu eller vad du nu använder, på övervärme. Potatisen uppluckrade kanter gör att den blir krispigare. Använd så enkla kryddor som möjligt.

Har man inte varmluftugn måste man vrida på ugn blecket nåra gånger så det blir jämn färg. 

Servera direkt, värmhåll inte under lock eller folie eller annat dumt då blir de bara mjuka igen.

Stekpannestekta pären klarar sig bättre att spara som rester- då det får ett annan yta av direktvärmen- ugnvarianten blir segt lixom å bör ätas ögona-bums!



///Calle

Av admin. - 27 juli 2009 08:29


De kommer inte förrän på tisdag då planet fejlade! F*n jag kände på mej det !!

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards