callesmat

Alla inlägg den 3 april 2009

Av admin. - 3 april 2009 19:50





jag har införskaffat en helt ny och orökt kritpipa från tyskland, ca 20cm lång. Den är gjord utav bränd lera men kallas kritpipa pga av sin färg och sprödhet.  Kritpipor är lätta och enkla att röka samt rena i smaken. Smakar renast med minsta möjliga beläggning.


Nackdel; skör. Går den sönder laga med genomskinligt nagellack. Det är giftfritt, smakfritt å värmetåligt samt ett bra lim. Det funkar för lösa skaft till vanliga pipor oxå, stryk tunnt lager på yttersta tappen och låt torka.

Nagellacket använder jag även på yttersta "bettet" av kritpipan då den oglaserade leran kan kännas lite "kladdig" mot läpparna.


Fördel; cool samt går bra att röka slarvigt pga av pipans matrial inte riskerar att försämras av att man varmröker den, som träpipor gör. Håll den inte i huvudet som kan bli mycket het.

Behöver heller ej rökas i botten som träpipor, vilka kan bli "sura".


Kritpipa är en verklig renässans-pipa som har tillverkats i Europa sedan 1500-talet.

Vill Ni veta mer om kritpipor besök tobaks- och tändsticksmuseet på Skansen eller kontakta svenskapipklubben.se


------------------------------------------------------------------------------------------------

I övrigt har jag marinerat blancherade kycklingvingar i citronjos, kinesisk 5-krydda och nån blandning med bl a harissa - resten minns jag inte. I morrn får den gå i en tomatgryta i ugnen tillsamman med lite okra kanske. Känns nu som om couscous eller bulgur kan vara bra till, men det e nog inte så noga när det e värsta fusionmaten. Hmm koriander....å pistage på kanske somTurkiskt käk??

Rek: köp Rene Voltaires lantbuljong och -snabb miso.


------------------------------------------------------------------------------------------------

Hittat den bästa billiga musikmobilen Sony Ericsson W890 (nä jag får inte pengar för att säga´t) billig ring- och smstaxa å billig månadskostnad. 2GB minne å bra högtalare. Har alltid haft svindyra räkningar nu kommere gå ned med hälften!


Annars ere FULLT upp med plugg jag ligger lite efter men det ordnar sig.


I övrigt så kollar jag efter sommarjobb (mina resplaner gick i stöpet)....nån som har någe över???


///Calle

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards