callesmat

Alla inlägg den 3 februari 2009

Av admin. - 3 februari 2009 22:25

VEGETARISKT


EGENTLIGEN borde jag plugga just nu, men jag gjorde en omständig grej som jag behövde passa.

Hittat på egen jordnötsås, ni vet sånt som brukar vara kycklingspett i på kina buffen. Typ.

Först tänkte jag hur det skulle kunna vara, sen kollade jag upp recept för att se om det "stämde". I recepten stod det jordnötssmör, men jag måste ju vara pretto å göra egen. Såklart ska man vara omständig å onödig oxå så jag tyckte jag skulle koka nötterna i skalet nåra timmar med salt som man gör i asien å new orleans. Zzzzzzz. Jaja det blev väl helt ok, men hade helt klart varit enklare att purea nötter med lite salt, precis som man gör med mandelmassa fast där ere socker. Alltså mixa i matberedare tills oljan tränger ut å binder ihop allt till en tjock smet. Enklare. Men varje idiotbeslut e en lärdom!

Osaltade jordnötter kostar mellan 20-30kronor kilot med skal så det e iallfall billigare att purea eget jordnötssmör- samt utan massa kemiskt innehåll. Kung Markatta gör en bra sort dock. Men varför betala extra för mellanhänder å produktion när du kan göra själv på två röda, det e en av dem stora sakerna som e fel på världen.  Det borde MINST kvitta i samhällets energiförbrukning mellan att göra nästan allt själv och att köpa färdigt. Pga av transporter tex. Men jag har ingen statistik.  SOM VANLIGT snurrar jag från ämnet, suck för mej!! Fokus fokus!


I allafall:

Själv gjorde såsen med självmixade jordnötter som bas. Blandade med tahini, soja, lite sesam olja, beanpaste (inkl syra å socker), flytande honung, tamarindpaste, peppar å vitlök samt hackade rostade jordnötter.Smakade helt ok.

Blev rätt tjock menjag tänker man ska värma upp den å använda som bas till grytor ere bara späda med vatten då. Håller bättre än att dra i massa vatten nu. Lägg upp på burk å täck med ett tunnt lager matolja, för konservering. 

 Bara för att jag har massa extra grejer i min betyder inte att den e överlägsen originalet. Martin har oxå gjorde en variant, det får han redogöra för själv.



///calle

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards