callesmat

Alla inlägg under januari 2009

Av admin. - 19 januari 2009 01:02

glömde olivoljan fanns inga räkor




 h****lvete oxå         




I-lands problem

Av admin. - 18 januari 2009 13:54


Idag har jag lagat lunch på en stol!

Det blev mosad avocado blandat med en burk tonfisk å lite citron/chili på bönor. 

Snart ska jag gå ut med Martin å spädisen å handla olivolja å räkor

Imorrn börjar skolan

Så vare med det!


Av admin. - 16 januari 2009 17:58

Det blev 4h på tryckkokning av märgden tillslut, inte besk men lite fett i smaken, så jag får ta bort det när den kallnat, orkar inte göra s.k consommé nu genom att frysa och tina (som i förra inlägget).

Drygat ut den med en halv flaska rödvin, ett par kryddnejlikor och LITE hel muskotblomma. Kokar ned allt, från 4 l till nåra dl. Det går fort i slutet man får vara med! 

Jag kokar bara ihop det för att det ska ta mindre plats å jag inte behöver all den vätskan just nu. Jag vet att det e väldigt oldschool -fransk att koka ihop vätskor men ja ja.....

Om man VERKLIGEN ska ha fond så att det räcker ett tag (eller glace - ännu tjockare) i frysen så snackar vi om att koka från kanske 15liter.

AAAAHH NU blev det rikigt gott!! En underbar koncentrerad rödvinssky! Det här med lite mald svamp och potatis i - kanske med oxbringa. Umm ummm ummmmm!

Umamin i vinet blev verkligen prickarna över räkan (que?). Umami är en grundsmak som passar kanon till kött, finns i tex tomat, fisk, lagrad ost. (många grillsåser innehåller anjovis).

Gott som sagt men det e inte jag som e bra, det är ingredienserna! Det är ju naturen som har skapat allt, vi för bara samman och plockar fram olika element av naturen. Som att en staty alltid har funnits i stenen, ngn har bara plockat bort det runt om! Men jag försöker ABSOLUT inte jämnföra mej med michelangelo eller liknande :D

Det får nån annan göra.

....obs dålit skämt!

Av admin. - 16 januari 2009 12:55

 

Jag försöker koka egen fond i tryckkokare, från märgben av nöt jag köpt frysta från charkdisken på ica, 24kr/kg. Finns på Coop oxå.

Tryckokare behåller aromer, smaker, färger och vitaminer jättebra om man använder det på rätt sätt och till rätt saker! Jättebra till buljong, ragu och andra grytor. Långkok helt enkelt.

Först brände jag av benen lite lätt med min gasolbrännare- och brynte dem i ugnen tillsamman med en halv gul lök som jag lät bli helt svart (för smak och färg). Mot slutet på med lite tomatpuré och rofrukter, åsså ned i tryckkokaren å täcka med vatten.

Deglacerat ur ugnpannan med vanligt vatten. I med lagerblad, grova persiljestjälkar, stjärnanis, vitpepparkorn timjan, ev purjo och nåra hela vitlökar om man vill. Inget salt! Alla smaker förstärks å du vill inte ha  en saltlag, särskilt om du ska koka ned den sen.

Kokar upp på full värme till högsta tryck sen sänka till medelvärme.

Tänker låta den stå minst två timmar och se hur det blir. Smakar det gott kommer jag sila av, och ev koka ned den tills den bli tjock,dvs fond. Märgben ger bra smak och geletinös effekt på fonden. Vill man vara snobbig kan man ha i kalvben och oxsvans oxå. Övriga "paryrer" är bra , dvs småspill från köttbitar- fråga slaktarn.

Jag vet att det går utmärkt att koka kycklingfond i tryckkokare så jag tänkte prova på nöt, hoppas det inte blir beskt!

Har aldrig gjort buljong i tryckkokare förut, men har sett Heston Blumenthal göra det. Han är en engelsk stjärnkock som har en del revolutionerande idéer kring matlagning. Tex att om man vill ha en helt klar buljong bör man frysa den, sedan tina LÅNGSAMT utan att röra om i en silduk i kylen, så stannar fettet och smutset kvar i silduken utan att förlora ngn smak. Han kokar även dubbel kycklingbuljong i tryckkokare som jag ska prova. Halva ingredienserna först. Tryckkoka på högsta tryck 1h, sen släpp ut trycket ,  sila sen i med resten och tryckoka ytterligare en timme, sila av så blir det mycket högre smak.

I Italien använder man mest bara kycklingbuljong- det är verkligen en otroligt månsidig smak. Bryner man benen innan blir det kraftigare.

Att koka köttbuljong utan tryckkokare tar 6-8h för att få ur mesta möjliga must! GÖR MASSOR PÅ EN GÅNG!

Släppte ut trycket och smakade av av halvägs, än så länge inte beskt!

Om jag inte gör egen fond (tjock buljong) på oxben, kycklingben, fiskskrov eller skaldjur brukar jag köpa lantbuljongtärningar. Alla fabrikat jag sett av buljonger i vanliga affärer, dvs Knorr, Bong, Coop och ica innhåller smakförstärkare utom ekologiska vegetariska lantbuljonger som kan finnas av andra fabrikat.

Sparar benen från tex hel kyckling i frysen tills jag har tillräckligt för att det ska vara värt att koka fond på. Fläsk e inte  lika vanligt.

Efter att den kokat i tryckkokare/sjudit i vanlig kastrull är det bra att låta benen/skalen svalna i spadet innan man silar av det för att få djupare smak.

Fiskskrov ska man aldrig sjuda längre än 20min för utsöndrar en lim-liknande massa som förstör buljongen.

 När buljongen är nedkokt och tjock är det bara att att lägg i islådor i frysen, så har du egna tärningar utan kemiska tillsastser som smakar dubbelt så gott. 

Mer om fond


///Calle

Av admin. - 14 januari 2009 23:24

Elugn e förvisso en tråkig och smakmässigt steril miljö, men bra för värme från alla sidor såklart.

Nä eld och kol är den rikiga grejen! Inte för machofaktorn utan  smak. Man kan ju faktiskt grilla året om utomhus, men äta inne på vintern. Flambering är toppen, men var försikigt och HA INTE KÖKSFLÄKTEN PÅ!! RIKTIG grillad yta är en INGREDIENS och ska INTE underskattas!! Det är essentiellt i te x indisk matlagning.

Liquid Smoke e schysst oxå, kondens från grill på flaska. Vilken Ide!!! Men det e kraftigt! Samt rökt paprika eller chili!

Eller om har du en stor skärbrännare/svets i garaget är det bra för att bryna köttbitar! Jag skojar inte! Till exempel lammstek på ben eller lammracks som man sen stänker vin över! Täcka över med  FÄRSK rosmarin salvia timjan vitlök å bergssalt, tillaga i ugn på 100-120grader med lite lökar ock kanske rofrukter.Tills den e rosa eller trillar i bitar. Ät med Couscous och fetaost samt vitt fluffigt färskt bröd å olivolja!

Lammstek tar ungefär ca 1,5h-2h i ugn för att bli rosa på låg värme , ca 60 grader innertemperatur. Går fortare om man skär bort benet, men spara dem (särskilt dem med märg) samt skyn som bildas å gör buljong, men kan behöva silas sen för att bli av med fettet.

Vill du marinera kött, gör grillyta först, sen marinera och tillsist tillaga på låg värme så blir inte marinaden bränd. Lamm är dock mört samt behöver inte så mycket olika kraftiga smaktillsatser.

Fryst lammstek går att få tag på för ca 60kr/kg. Vissa tycker inte om lammstek, men jag tycker det e en fråga om tillagningsätt. Lamm bör inte vara råare än rosa, lixom kalv, för att smaken ska komma fram ordentligt. Samt ätas varm, annars smaker det fett!!

Av admin. - 14 januari 2009 17:41

Är jag den enda här som har så att markören står MITT PÅ EN BOKSTAV ibland när jag ska redigera en text i bloggen???  Oftast när jag missat ett mellanslag eller ska lägga till en bokstav, och då förstår jag inte om markeringen är FÖRE eller EFTER en bokstav. Iallafall när jag valt "Kantjustera". Irriterande!

Det borde oxå vara så att sidan inte hoppar tillbaks till skriv inlägg/redigera inlägg efter att man tryckt spara inlägg!! Jaja det borde jag skriva till Admin iallfall inte gnälla här. Annars funkar allt klocka!


Sen oxå att ALLA myndigheter och cdbeställnings-hemsidor osv vill ha KODER hur ska man hålla reda på HUNDRATALS KODER!! Jag har en idé till alla olika betalkort - fingeravtryck..!


Sen stör jag mej på  att låtarna kommer i oordning när jag "drar en klump med låtar" till Playlisten i winamp. Måste visst välja "enque in winamp" suck.


Musik nu e Laibach (som kommer till uppsala musikens hus 13 feb) och The Kills.  

Av admin. - 14 januari 2009 15:10

VEGETARISKT

Nån som flyttar hemifrån för första gången??


Tänkte att eftersom vårterminen börjar så kunde jag, och kanske Martin skriva lite om hur man äter billigt och ändå bra men inte för komplicerat som ny student. Lite recept och andra tips.


Ofta behövs inte mer än en skärbräda, en kniv (har du ingen vass använd brödkniven) nån kastrull, konservöppnare och kanske träslev eller två. Både Martin och jag ska börja plugga igen men ingen av oss har direkt erfarenhet av  studentkorridor, så ni får väl anpassa informationen som kan tänkas vara nyttig- kanske inte finns ugn å stor frys i studentkorridoren.


Frysen e allafall en av dem bästa redskapen för att äta billigt. Göra stora mängder och frysa in e det absolut billigaste. Tex frysta köttbullar e ju billigare att köpa än färska oxå.

Däremot tycker jag att det inte är nödvändigt med att köpa fryst vegburgare pga av priset. Billigast, och roligast, är att göra egna av "köttbullar" av tex sojabönor, blanda med kryddor å kanske lite chilisås/tahini och binda ihop med potatismjöl. Sen steker man dem åkk fryser in i stora folielådor (nutidens folielådor brukar alltid gå att micra!!)


ok vad  JAG tycker ska finnas som grunduppsättning i skafferiet:


                                        Torrt/torkat


- frystorkat mjölkpulver-

typ semper 4-pack.  OK detta är vad jag tycker!! Men jag äter knappt mejeriprodukter, så det e bara till kaffet.


- 10kg säck med bra basmatiris

- pasta

- frystorkat kaffe

- torkade linser

- torkade bönor- tex soja bönor som e billigt och innehåller fullvärdigt protein. Koka hela påsen å frys in i platta påsar om du har möjlighet.


- couscous/bulgur och/eller quinoa

- torr pasta

- nudlar

- russin- till ris, musli eller som det är....

- nötter- naturella jordnötter är billigt. Gott till kanske flingorna eller i wok.

- knäckebrö´

- ekologisk lantbuljong

- socker

- multibrus-tabletter!


                            Grundläggande torra kryddor som Calle gillar


salt och flingsalt (dyrt men drygt)

spiskummin

chilipulver och chiliflagor

olika peppar

korianderfrö


Fast kryddor e ju dyrt. Kilopriset alltså!


                                                Konserver


-Tomat på burk-

De plockas mogna och lägger in tillsammans med salt- så hittar du en bra sort så har du ganska genuin produkt. Tomater innehåller oxå en speciell sorts antioxidant som tål uppvärmning. Det e inte så sunkigt man kan tro. Annars e det gott med ren tomatjos som man "kokar ned" tills den blir tjock.

Joser brukar passa bra till mat, alltså om den är gjord för att drickas borde den ju vara god resonerar jag!Till och med apelsinjos kan man ha i mat, typ sötsursås (lite vinäger socker jos tomatpure peppar lite salt å redning).

FONTANA TOMATJUICE är KANONGOD! Innehåller bara tomat och salt. Bra pappförpackning med skruvkork oxå. Nä jag får inte betalt att säga det.


-Nödkonserver

.... som du skulle kunna tänka dej att äta som de är, om du har slut på pengar eller inte orkar laga mat. Typ tonfisk i olja (mer smak än vatten), gröna bönor ärtor och majs, andra bönor


- tabasco å andra chilisåser

- fisksås och/eller ostronsås

- tomatpuré.

- flytande honung - willys har en billig stor flaska.

- olivolja

- rapsolja


- Konservera själv-

tex ingefära i olja med vinäger. Eller 1,2,3 lag= 1del vit- eller risvinäger, 2 delar socker, 3 del vatten samt ev lite salt, som du kokar tills sockret lösts upp. Oxå vad man använder till vanlig pizzasallad.

Gör du 1-2-3 lag och hyvlar ingefära med en potatisskalare (dem klassiska helt i metall e bäst, skär inte för djupt) och lägger över allt på glasburk har du egen variant av sushi-gari dvs japansk inlagd ingefära! Det tar bort den värsta vassheten i ingefäran.

Samma kan man göra med tex Galangal eller citrongräs- fast det tar oxå bort en del aromer. Har hört man kan frysa ingefära å galangal om man skalar den först och lägger i lufttät burk, sen riva av allteftersom och lägga tillbax. Men jag har inte provat.

Många kylda inlagda produkter klarar sig längre om du täcker med ett lager rapsolja, efter att du öppnat. Tex Tahini,tomatpuré, pesto, oliver i sitt spad...

Mildare chili, paprika och färsk skalad vitlök brukar jäsa efter tag i olja.


Gör du egen puré av soltorkade tomater i matberedare som du sedan täcker med olja och ställer in i kylen så håller det flera månader! En bra sort soltorkade e ofta bättre än den beska vanliga puréen man köper. Lita på ditt egna omdöme om ngt har blivit dåligt eller inte.-LUKT, SYN SMAK.  

Oxå en sån sak att soltorkade tomater är dyrare men om gör en stor burk på en gång så det fråga om kanske en engångskostnad på ett halvår! Matpris är ju inte bara kilokostnaden utan kostnaden dividerat med hållbarheten!

Ex. om du gillar färsk grön paprika som har ett kilopris på 20kr/kg men lika mycket den stora burken kalamatoliver som kostar över hundra kr kilot. Det är inte nödvändigvis "billigare" med paprikan, eftersom du kanske måste köpa nytt varje vecka. Oliverna som e salta kanske du inte äter lika mycket av samt att du har håller att glömmas bort i kylskåpet nån månad. Hajjar ni hur jag resonerar??? Det har ju givetvis att göra med hur mycket du äter av något. Själv köper jag bara färska grönsaker som jag har planerat till ngt, blir lätt så mycket svinn om jag inte hinner göra slut på det.

Färskt


HANDLA GRÖNSAKER OCH FRUKT I SÄSONG- se mitt stöddiga inlägg "hur man handlar mat"


- Morötter- billigt och går ju äta som dem är om det kniper!

- Lök

- Potatis

- vitlök

- stora kartor med ägg, kan förvaras i rumstemp. Enklaste sättet att koka om man vill ha hårdkokt är att koka upp vatten, sen stänga av spisen lock på sen ställa äggklockan på tio minuter. Sen har du perfekt hårdkokta ägg. För löskokt ca 7min.

- kaffe

...


Citrongräs kan man lägga i en tät påse med lite vatten i kylskåpet.


Om du ställer lösvikt-persilja eller dito koriander, mynta i glas vatten bör du sätta en plastpåse över å ställa i kylen. Koriandern håller kortast tid ett par dagar bara.

Själv handlar jag färska örter på "invandrarbutiker" eller på torget. Lösvikten kommer man ofta undan billigare med, samt smakar oft mer - då den har växt på en åker. Småkrukorna som finns på matbutikens grönsaksavdelning är snabbodlad med droppande näringslösning och är oftast smaklös. Pga en alldeles för stor efterfrågan.

Jag köper bara persilja och annat jag hittar på lösvikt under vintern. Inte för att vara en snobb men jämnför smaken! På sommarn kan du hitta rejäla kryddor på trädgårds marknaden som smakar underbart! Eller oxå odla själv ... se längst ned....


Men jag babblar som vanligt och kommer från ämnet....


                                                   I frysboxen


- färs

- bacon, går snabbt att tina å e fin bukfylla

- stort libanesiskt pitabröd

- Färdigskivad franska till brödrosten eller stekpanna

- egen kokta bönor i platta påsar.

- gröna ärtor (mycket fibrer och annat, ofta bra kvalitet)

- blandade grönsaker. Gör du dem själv så bör den vara blancherade, alltså snabbsjudna, så de inte skrumpnar.

-köttfärs i platta fryspåsar. Köp storpack och fryst in i flera påsar väldigt lufttätt såkan den klara sig ett år frysen. Det gäller allt möjligt kött f.ö

- strömming eller makrill, färska filéer eller såna däringa papp-paket som finns i frydisken.

-frysta köttbullar att ha om det krisar.

- kyckling.

- lamm - tex stek, racks, lägg eller "bitar"

- matlådor- gärna soppor vilka kan värmas bra i kastrull direkt från frysen om det krisar.

-Frysa in färsk persilja å bladkryddor eller köpa sådant.  Den egna antingen hackar du eller låter vara hel. Jag brukar linda in den i plastfolie sen aluminiumfolie ev lägga i tätt burk. Eller lägga örterna,tex mynta, i vatten och frysa in som iskuber. 

- om man vill, frysa in ingefära eller galangal fast skala först  å lägg i burk.

- Om man orkar och har tid så ere jättebra att göra egen färskpasta och frysa in. Har gjort ett inlägg om det som heter "Färskpasta" det e bara att söka under "Sök i bloggen". Ligger under kategorin bröd & mjöl.


När man tinar grejer är det bäst att göra det långsamt i kylen i te x en bunke. Men laga MASSOR  av något så behöver du bara laga från grunden kanske en gång i veckan!Jag tycker synd om dem utan frysbox.


-------

Odla själv i balkonglåda!

rosmarin, timjan, salvia är fleråriga sorter som kräver lite vatten,värme sandblandad lätt jord utan lera men gärna med kalk, å lecakulor i botten.

 Om du plockar bladen från toppen (särskilt basilika) och ned till nästa bladpar så får du en tätare planta med flera blad. ta även bort blommor som dyker upp då de motverkar bladtillväxten- särskilt basilika.

Tomater och chilifrukt är andra saker som går relativt lätt att odla. Räcker med en ren konservburk egentligen, men nåra hål i botten för  dränering.


Ett annat tips är att SÄTTA LÖKAR OCH VITLÖKAR som börjat GRODDA i en kruka med färsk jord. Ta inte jord utifrån den innhåller antagligen dåliga bakterier.

Vattna då och då, hellre lite mer ibland än lite ofta. Efter nån dryg vecka i rumstemperatur eller sommarvärme så har du SUPER GOTT MILT- OCH NYTTIGT KLIPPGRÖNT. jag måste skriva med stora bokstäver för det är en sån bra grej.


///Calle



Av admin. - 11 januari 2009 19:48


Gott: Squash med kanel


Inte gott: Haj med mozzarella



tips


koka buljong på märgben och kryddor, samt släng ned en lök som rostats tills den blivit svart för smak å färg. floyd



///calle

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards