callesmat

Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

INTERNKUNSKAP

Av admin. - 29 januari 2009 18:26



Var på en affär som jag inte nämner vid namn, och hittade Ugli, en  som namnet antyder ful citrusfrukt från jamaika. Vilken jag inte testat. Kul e att det låter lite som vad min tvåårige systerson kallas mej - AGLE!!!! Jag har min egen frukt!!!


Jag går iallfall till kassan med min namne, kassören där e tyvärr lite "blond" och hajjar inte riktigt. OK nu kanske folk blir sura över den kommentaren, men jag e å andra sidan ganska ironisk å tycker om kontroversiella uttryck för sakens skull. Både män å kvinnor kan vara blonda oxå. Jag vet oxå mer än väl att många som sitter i kassan bara sitter i kassan, och har liten aning om vad som händer på golvet -så det e lätt hänt kanske.


Kassören frågar "Är det en Sweetie??" (jag vet dem har haft såna ett tag, denna e helt ny i sortimentet).

"nä det är en Ugli det står på lappen där, tror att koden finns där med" säger jag. Varukod på lappen är f.ö standard på de flesta frukter särskilt skumma citrusar å annat större exotiskt!

"Jaha men dem brukar inte finnas i sytemet" säger den. Och jag känner mej tvungen att vara dryg (men inte irriterat eller så) och säger "tja det beror ju på om leverantören har vårdan den eller inte" varpå den skrattar på det sättet som att den tror jag menar  "bädda ned/ge medicin och plåster" ungefär. Men asså det heter så -"vårda en vara, kod, ett PLU". Sen när hon testade koden på lappen så funkade det iallafall. Det slår nästan aldrig fel. Precis som att de flesta unga kassörer tror att "jättegrapen" honungspomelo är en melon - såg det på en av leverantören skriven skylt till och med.  ÅNEJ VIKKEN HELGERÅN HUR KAN DE VARA SÅ DUMMA! JORDEN GÅR UNDER!! närå. Ja jag kom på hur gnällit jag låter.


Ok det här var en otroligt nördig och insnöad matbutikshistoria. Skitsamma.


Men vad som kan vara ganska roligt för mej e när  jag ska handla i början på sommaren, att lassa upp så många olika frukter å grönsaker man kan, sen gå  upp till en kassa där det står nån nybakad tonåring med en namnlapp som lyder "Ny i kassan". 

"f´låt vad e det här för nånting?"

"det e en palsternacka" 

 "det här då?"

" det e en rotselleri"

Nu kanske stressade kunder bildar kö bakom. Men det e så man lär sig bäst, med lite stress, även om Ni kanske tycker jag e taskig! Det var samma för mej. Och det e en kul grej.

Det är översvämmat med dem i dagligvaruhandeln, en del e jätteduktiga, en del har noll koll å bryr sig inte. Men det e dyrt med personal- och kunkurrensen gör att marginalerna är jättesmå. Vill man ha tag på nån expert typ chef eller inköpsansvarig kom in på förmiddan mitt i veckan.




/// Calle




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av admin. - 23 november 2016 22:38

Jag är en kock som jobbar med mat till skolbarn i storhushålltill vardags. här är lite exempel på recept som jag och min kollega använder oss av som vegetariska alternativ   ______________________________________   Vegetarisk mat för skolkök o...

Av admin. - 10 november 2011 11:58

  Små barn kan ha en hel del problem med bröd som har för tjock skorpa. Ett tips är att linda in brödet i aluminioumfolie efter halva tiden i ugnen, ca 20min. Efteråt lindar man in brödet i en våt handduk.   På första bilden en ny begynnand...

Av admin. - 10 november 2011 11:31

    Ratatouille medelst gröna saker jämte tomatsås med rökt paprika! Sen lite falafel å grönsaksbiffar för att tillägga lite krunsch. Kände det behövdes för att få ungarna att våga prova mer. Den här maten var uppdelad i fyra. "Grillade" grönsak...

Av admin. - 9 november 2011 17:45

  Innertemp 72grader, fisk 52-55grader   Marockanskkyckling   Kycklingfilé, marineras i garam masala och citron, S+P. Bräsera i kycklingbuljong med paprika, kyckling, russin, persilja, rödlök/purjo och kikärtor  Ris/couscous/bulgur   ...

Av admin. - 10 september 2011 12:42

  Kanske prova att marinera och dubbelpanera falukorv nångång. Bra sätt att måhända försöka "hotta" till en ganska tråkig produkt. Men helst kyckling-falu tycker jag.  Den känns inte lika fet i smaken. Vända korvskivor i nån kladdmarinad med kans...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards