callesmat

Alla inlägg den 29 januari 2009

Av admin. - 29 januari 2009 18:26



Var på en affär som jag inte nämner vid namn, och hittade Ugli, en  som namnet antyder ful citrusfrukt från jamaika. Vilken jag inte testat. Kul e att det låter lite som vad min tvåårige systerson kallas mej - AGLE!!!! Jag har min egen frukt!!!


Jag går iallfall till kassan med min namne, kassören där e tyvärr lite "blond" och hajjar inte riktigt. OK nu kanske folk blir sura över den kommentaren, men jag e å andra sidan ganska ironisk å tycker om kontroversiella uttryck för sakens skull. Både män å kvinnor kan vara blonda oxå. Jag vet oxå mer än väl att många som sitter i kassan bara sitter i kassan, och har liten aning om vad som händer på golvet -så det e lätt hänt kanske.


Kassören frågar "Är det en Sweetie??" (jag vet dem har haft såna ett tag, denna e helt ny i sortimentet).

"nä det är en Ugli det står på lappen där, tror att koden finns där med" säger jag. Varukod på lappen är f.ö standard på de flesta frukter särskilt skumma citrusar å annat större exotiskt!

"Jaha men dem brukar inte finnas i sytemet" säger den. Och jag känner mej tvungen att vara dryg (men inte irriterat eller så) och säger "tja det beror ju på om leverantören har vårdan den eller inte" varpå den skrattar på det sättet som att den tror jag menar  "bädda ned/ge medicin och plåster" ungefär. Men asså det heter så -"vårda en vara, kod, ett PLU". Sen när hon testade koden på lappen så funkade det iallafall. Det slår nästan aldrig fel. Precis som att de flesta unga kassörer tror att "jättegrapen" honungspomelo är en melon - såg det på en av leverantören skriven skylt till och med.  ÅNEJ VIKKEN HELGERÅN HUR KAN DE VARA SÅ DUMMA! JORDEN GÅR UNDER!! närå. Ja jag kom på hur gnällit jag låter.


Ok det här var en otroligt nördig och insnöad matbutikshistoria. Skitsamma.


Men vad som kan vara ganska roligt för mej e när  jag ska handla i början på sommaren, att lassa upp så många olika frukter å grönsaker man kan, sen gå  upp till en kassa där det står nån nybakad tonåring med en namnlapp som lyder "Ny i kassan". 

"f´låt vad e det här för nånting?"

"det e en palsternacka" 

 "det här då?"

" det e en rotselleri"

Nu kanske stressade kunder bildar kö bakom. Men det e så man lär sig bäst, med lite stress, även om Ni kanske tycker jag e taskig! Det var samma för mej. Och det e en kul grej.

Det är översvämmat med dem i dagligvaruhandeln, en del e jätteduktiga, en del har noll koll å bryr sig inte. Men det e dyrt med personal- och kunkurrensen gör att marginalerna är jättesmå. Vill man ha tag på nån expert typ chef eller inköpsansvarig kom in på förmiddan mitt i veckan.




/// Calle




Av admin. - 29 januari 2009 13:40



VEGETARISKT


Inlagd ingefära

japan inspirerad


Om du vill göra egen inlagd ingefära till din sushi kan man göra så här.


köp färsk ingefära- den ska vara slät utan en MASSA småknölar och helst vara BLANK. Men jag har inte sett blank ingefära på hur länge som helst så köp vad du hittar.


Använd helst den klassiska metallskalaren av typen på bilden, den skär inte FÖR djupt.

Gör en s.k 1-2-3 lag av 1 del vinäger, gärna risvinäger, 2 del socker, å 3 delar vatten. En nypa salt. Koka upp å sjud tills sockret löst sig.


Under tiden skala ingefäran men låt den vara hel. Stäng sen av plattan å lägg ner bitarna så de täcks av lagen. Du kanske behöver dela dem på längden så att det får plats.

När allt har svalnat helt- känn med handen på undersidan- lägg över ingefäran i en ren helst kokad glasburk- häll över lagen å låt stå ett par dygn.

SEN tar du ut ingefäran med en tång- tvättar händerna ORDENTLIGT och/eller använder plasthandskar. Du vill inte ha bakterier i din inläggning. Hyvla med potatisskalaren den nu mjukare ingefäran så tunnt du vill. Men var försiktig.

Lägg tebax i burken, täck med ett tunnt lager rapsolja på med locket å in i kylen.

Det håller ett par månader, du märker om den skulle bli dålig.


OK du MÅSTE inte lägga in ingefäran i två steg, men hyvlar du den direkt blir den lite trådig.


Du kan oxå lägga in galanga och annat- tex pizzasallad - i 1,2,3-lag


Post Scriptum.


Nu kokar jag ihop en tomatsås av ren tomatjos i tryckkokare tills den blir tjock.

Tänkt ha till pizza- slängt i en en tekula med torkad timjan -basilika -lager - hel peppar - vitlök-persiljestjälkar å en halv lök på sidan.

Får stå en halvtimme på lägsta trycket medans jag e på posten. När den kallnat kan man förvara såsen tillsammans med en ren färsk tomatkvist(tål inte värme), vilket ger bra arom. Varför inte sno en  kvist på affären som trillat av men inte är torr. Who´s gonna care!? Kommer ändå slängas.

Ska göra pizzan på pitabrö´, en av mina klassiker...


///C



Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Skapa flashcards