callesmat

Alla inlägg den 26 januari 2009

Av admin. - 26 januari 2009 19:21


Tjackat lite tunna råa revbensspjäll (såklart), som jag blancherat snabbt i vatten, sen brynt ordentligt på alla sidor. To m grillat dem lite med blåslampan för det ska smaka eld

Nu ska det svalna sen marinera det med kryddor. jag "förkokar" och steker köttet dels för att det ska försiktigt värmas på ca 80grader från alla sidor, samt kan tillaga skonsammare i ugnen samt kryddorna riskerar inte bränna på lägre värme och blir kortare slut-tillagningstid. Jag lagar det i ugn på typ 125-150grader sen. sista 5 min kan man ha på flytande honung.

Fläsk kan faktiskt vara väldigt lätt rosa, man måste inte genomsteka fläsk. Har jag hört (filé kan vara ännu lite mer rosa, bara inte blodigt) - e visst en uppfattning som levt kvar från den tiden då det fanns trikiner i tamgris. HAR JA HÖ´T PÅ TEVE FAKTISGT!!

Kyckling är oxå ngt man gärna kan sjuda lätt innan stekning, om den e hel helst i sousvide; vacuumförpackning- då sjuder den i sina egna joser och blir mörast.  Går bra med nåra varv tjock plastfolie oxå. Färsk hel majskyckling brukar komma vacuumpackad, tex Bosarp.

Sjud  fågeln lätt ca 10min.  Bryn.

Ett alternativ är att fylla kyckungen ordentligt med örtkryddor och knyta- helst sy - ihop benen innan den går in i ugn. Det är för att du vill ha en långsamt tillagad kyckling som värms utifrån och in, inte tvärtom då blir inte skinnet krispigt, kycklingen blir fet och lätt TORR. Tänk på att ugnen har varma å kallare ställen så du kan behöva vrida den bland så den blir jämnt tillagad. Låren tar längre tid, du kan snitta dem lätt- eller binda upp dem över bröstet så det skyddar det.


--------------

Ok kryddorna till spjällmarinaden e, en med rökt paprika och chipotle samt vitlök. En annan med egen garammasala (mindre spiskummin i) krydda citronskal och ingefära- den sista med 5-krydda och lite kinesisk soja -vilket blir väldigt experiment. Kanske smakar f*n - jag vet jag vet man ska hålla sig till det enkla men ville testa bara. Sen fryser jag in dem till nån annan gång. HELGERÅN!! Äh.


Många kryddor som passar tillfläsk passar till kyckling oxå. Fast själv tycker jag inte paprika pulver e det bästa till grillad kyckling.


///calle

Av admin. - 26 januari 2009 14:19


Nu har jag inte skrivit på ett tag. Vad händer - mycket att göra. Tagit mej genom första seminariet samt skummat igenom två hundra sidor till det, sen var det en  lös diskussion kring vad vi kommit fram till i grupperna vilket gick ganska smärtfritt. På ETT SÄTT så känns det som ett antiklimax efter så mycket förarbete- tretton stora frågor vi skulle diskutera i gruppen till idag- men oxå skönt att det inte fanns stenhårda rätt eller fel.  Sen LÄR man sig ju alltid såklart! Därför jag e där.

Vi var ca tjugi pers plus läraren som diskuterade frågeställningarna och direkt märker man vilka som "ska synas och hävda sig hela tiden"- inklusive MEJ SJÄLV! Ta inte illa upp om nån av er läser det.

Man (jag)  kan sitta och trycka på ett svar och tänker JAG KAN JAG KAN JAG KAN JAG KAN, som värsta 5åringen, och blir kanske för entusiastisk samt pratar i munnen på andra. Men det var jag inte ensam om. Nån som håller med?

Själv blir jag lätt väldigt exalterad av intelligenta (?) diskussioner och måste hålla mej tillbaka ibland! Respekt lixom. Men så ere när man är en sån här excentrisk besserwisser som jag själv och vill stå i centrum hela tiden.


Nu e vi "lediga" tills fre men ser på schemat att det e 5-6 kapitel jag borde läsa till föreläsningen. Jaja det e bara ta lite PÖ OM PÖ (oj det var ett gammalt uttryck).

Man får inte somna till och tro att man har gott om tid!! Vi har ett stort projektarbete som ska vara klart i mars - och det är lika bra att ställa in sig på att det är IMORGON. inte bokstavligt men tiden går ju undan. Jag  e annars expert på att skjuta upp saker, får inte bli för bekväm- utan fortsätta läsa (mer neutralt ord än den "jobbiga"  associationen plugga) medans jag fortfarande är i rätt stämning.

Det är ganska skönt att ta saker på allvar för en gång skull. Jag behöver lite struktur! Är inte lika  stressad nu iallafall.

Nu pratar jag om bara mej själv igen vilket inte är av något som helst allmänintresse, men äh! 90% av bloggar e ere ändå mest familj och vänner som läser, resten e folk som som kommer dit av en slump. Det e rätt kul att skriva om självupptagna banaliteter oxå!

Mat-idéerna e totalt stilje med nu- äter mest bara enkla saker från frysen. Men idag har jag ätit tre bananer å en toblerone, sen bara suttit å larvat mej så det e nog bäst att göra nåt åt det. ÅT! Skulle ångra om jag svalt ihjäl. Onödigt lixom.



///Calle

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards