callesmat

Alla inlägg under december 2008

Av admin. - 10 december 2008 15:19

Blev snurrig i huvet glömde att äta lunch! Bönor+ havsalt+olivolja. Perfekt!

tillbehör apjos med tabasco. Pweh! Äta bör man...inte bah snacka 


Sen har jag nyss satt upp kökskrokar från Åhléns, bra för stora redskap. I fönstret bara för att stila! Längst till vänster en fin sil, chinoise, för 10spänn på loppis! den kostar tusen kr i affär hahaha suckas! 

Av admin. - 10 december 2008 14:35

VEGETARISKT


Färsk pasta går att frysa in. Du behöver inte ens maskin till att göra den, men det underlättar för tjockleken. Som jag alltid säger, gör massor.


500g italiensk finmalt durumvetemjöl (Farina 00), åtta ekologiska äggulor å ett helt ägg, samt en nypa salt.

Mixa ihop i matberedaren tills det blir som smuldeg. Pressa ihop allt på bänken å knåda det lite tills det blir kompakt. Degen ska vara ganska hård.

Plasta in å lägg i kylen 30 min. sen dela i fyra delar å kavla ut jättetunnt. Gärna lite olja eller mjöl på så fastnar den inte givetvis. Bäst underlägget  e sten eller marmorskiva.

Sen vik ihop degen ungefär som ett lakan, i en "s-form" om ni hajjar. På bilden ovan visar jag ungefär hur jag menar, sett fån sidan i 2D, som man viker ihop den utkavlade pastan.

Skär strimlor på "långsidan" rakt över så har du band-pasta. Lite mjöl på det, sen bara att frysa in! praktiskt. Gör massor å ladda frysen. Eller låt det torka.


Pasta e ju neutral i smaken å kan fyllas med vad som helst. varför inte göra ravioli med chokladfyllning som efterrätt??


ÖVERKURS

vill du färga pastan går det bra, vill du ha en jämn färg häll i det mitt bland äggen, vill du ha marmorert häll i färgen när du börjat knåda.

Knådar du för hand gör ett toppigt berg av mjölet, sen en stor "brunn" i mitten där du lägger äggen. ta en gaffel först å dra in mjöl från sidorna mer å mer tills du börjar få en deg som inte e lika kladdig. Sen knåda först med ENA handen tills degen börjar bli torr, så kladdar du inte ned allting.

Jag vet, det e väldigt Jamie O men ändå...


Kom ihåg, stärkelse försvinner lättare när du har KALLT vatten på (varmt gör att det stelnar), så när du ska tvätta händer å redskap skölj först i kallt vatten. Det samma gäller då såklart med kastrullerna till ris å potatis

Av admin. - 10 december 2008 13:26

Nån som vet den idealiska maxtempen för att smälta brun resp vit choklad?

Av admin. - 10 december 2008 12:57

Uppe sent igår, e såklart ledig. sitter å skriver samt dricker kardemumma kaffe, städade hela dan igår. ska väl iväg å handla i em. Måste ha inköpslista å mätt mage, annars handlar man med ögonen å inte plånkan! Storhandla på nån av kedjorna med s.k shopexpress e oxå det ändå sättet att handla på. du får en dosa med en skärm där du ser hur mycket du handlar för. Tar oxå en halv minut att gå genom kassan. Finns på Coop å Maxi. Förstår inte hur man klarade sig innan, med att gå runt å gissa!!?? Ungefär som jag inte kan tänka mej livet utan mobiltelefon kanske.

(Fasen det här dataprogrammet tar bort mina särskrivningar så det blir en stor KLUMP att läsa, måste man skriva < p >   ??)

F.ö kokar jag kikärter å fick tankarna till mice en place, "var sak på sin plats". Jag ska ju nämligen alltid vara pretentiös å försöka förbättra allt hela tiden med extra smaker. Inte för det sagt att jag lyckas!

Mice en place e ett begrepp som vi (martin å jag) fick inpiskat i oss när vi gick kockskola å det är en livsfilosofi som är det enda sättet att laga mat efter. helt enkelt, ta fram allt du ska ha till maten innan du börjar (kanske inte glass men...) inkl redskap å ingredienser, inkl "slaskhink" på bänken. göra allt ditt hackande å skärande osv. SEN börja laga. grejorna ska finnas uppradade som hos en pizzabagare. Arbetsytan e en förlängning av din hjärna å ditt minne. Är det stökigt å oordnat så blir det så i huvet  fick man höra - VILKET STÄMMER. På alla arbetsplatser!

Bra träning för mej var att göra mycket wok, där man MÅSTE ha allt preparerat innan man börjar- tills det kommer automatiskt att förbereda. Förberedandet e 70-90% av jobbet så det e inte slöseri med tid. Man tjänar in tid å slipper förvirring, även om stekpannan inte är igång direkt tex.

Kolla in boken Anthony Bourdains franska kök. Jättebra instruktioner om hur man ska tänka i köket. Vilket e viktigare än recept eller hur??? Teknik å grunder.

Sverige får ca 4 nya kokböcker i veckan senast jag hörde! Själv tror jag att det har lite med dålit själförtroende att göra? Mat är inte till det yttersta VILKA INGREDIENSER man har utan HUR MAN GÖR MED DEM!! Cajsa Wargs "man tager vad man haver" främjar fantasin! Saker SKA oxå gå åt helvete! Då lär man sig dubbelt så fort!

Själv e jag en visuell person som knappt kan lära mej recept, det kryper i huden på mej! JAG måste SE något göras för att lära mej. vaddå 2tsk cayenne å 1krm salt? Äh vill man ha recept så finns det internet! GROVT ÖVERDRIVET men man kan inte lära sig simma genom att läsa en bok!

Om jag skriver ett recept är det sällan mängder med (för jag vet dem inte). Eventuellt kan det vara 1del av det å två delar av det.

Frågade man lärarna på kursen hur mycket av någonting sa de bara "tillräckligt"!

"Hur länge ska det koka?"

"Tills det e klart".

I början använde vi kokböcker och var vana från grundskolan att inte lita ett dugg på vårt eget omdöme. "ska det vara grov- eller "finhackad lök??"

"vad står det?"

"hackad lök"

"gör det då!"

Man litar mer på sitt eget omdöme om man smakar å känner å inte använder kryddmått (viktigt dock när man gör sockerkaka). Samt utvecklar smakminnet!

Men nu börjar jag visst predika igen!

Tricket att laga mat lika smidigt som dem på tv?? träna på samma rätt flera gånger, ha alla kastruller å rotfrukter inom sträckhåll! TÄNK på momenten i huvet, sen gör jag så å sen gör jag så..... Det e mice en place. Amen!

 Använd oxå så lite kärl å redskap som möjligt, i frågan om att "jobba rent", ta en stor skärbräda till löken morötterna å vitkålen lägg i ena hörnet kanske, istället för tre skålar. Använd samma stekpanna ugnen som på spisen istället för en långpanna och när du har en sek över, torka av å ställ undan det du inte behöver längre. Uppenbart kanske men vi fick alltid höra att vi måste tänka på det jämt!

Nu e garbanzonbönorna klara!  Det ska bli hoummus för hela slanten. Förutsägbart kanske men....godare än smör på rostat bröd.härligt med inglasad balkong, då har man ett extra kylskåp på vintern, där ärterna kan stå å svalna.

Appropå ingenting igår var det "Rachel Ray" på tv.  Hon hade en gäst som var konditor. Han hette Duff Goldman, ser ut som en rocker, å har ett tvprogram som heter Aces of Cakes i USA. Tydligen e han en självlärd som använder blåslampor, airbrushspruta å allt möjligt skumt för sina tårtor, som typ nån form av extreme-baking! det låter JÄTTETÖNTIGT men var faktiskt ballt å han var otroligt duktig. Visst, "only in america" kanske men IDÈN att måla ätlig graffitti på toppen av tårtan kändes otroligt smart. För att man KAN ju faktiskt göra vad man vill! Varför alla gör likadant (jag med) å bakar efter sju sorters kakor e ju för att man inte kommer på nåt annat! Han hade visst gjort konditor yrket ballt i USA. Behövs lite sånt här med. Själv gillar jag "riddarbagaren" från tv4as "kocken" som gick på mornarna. F**n att man inte spelade in!!

På bilden e lite mice för när jag lagar kikärter - selleri, paket med timjan vitlök lager, veg KRAV-buljong. 

Av admin. - 9 december 2008 14:33


VEGETARISKT


Jag e hemma å städar i dag samt kokar kidneybönor (gott till kött). världens bästa mat för man kan ju koka flera paket å frysa in i platta påsar. lystrar på Bong-Ra, Ninjaman, KGBkid å Cocos Palme.


på torsdag jobbar jag 3 h vilket e bullshit. då e man hellre hemma, pengar e inte allt.


jobbade för nåra dar sen. mest larvade runt å lyfte lådor , sen ställde jag ned dem igen. "vad jobbar du med? jag lyfter tunga saker sen ställer jag ned dem igen"

hade faktiskt bättre meriter innan jag började jobba på matbutiken som jag inte nämner vi namn. bitter?? naaah. im for the future baby. det e ju så att om man är på ett jobb som inte uppskattar än (och är ung)  får man göra något annat bara. världen e inte skyldig än ngt å man måste fixa allt själv. ingen idé att gnälla.


trick för bönor - lita inte på tiden som står på förpackningen. blötlägg minst 4h upptill 10h. häll ut blötläggningsvattnet

 aldrig salt i kokvattnet, skalen blir hårda. Därmed gärna buljong å kryddor, men lägg i dem efter att du skummat såklart. Sjud gärna i porslin eller tillsammans med en potatis - skalet blir mjukare tydligen.

gärna låt bönorna svalna i spadet, de håller formen bättre.


ätnings-variant: gör "potatismos" på vitabönor.


 Annat tips är att koka jordnötter i sitt skal. det behöver inte blötläggas


det är nä'mligenen baljväxt å inte en nöt. I indonesien å amerikanska södern gör man det här tillsamman med kryddor (vet ej vilka) och salt. det tar ca 2-4h å blir lixom krämiga inuti. schysst tycker jag


homous på kikärt


mixa sesamfrö i kaffekvarn eller mortel med en nypa salt å hett vatten. om de dessutom ligger i blöt ett tag så blir det lättare. Ungefär 1/4del sesampasta (tahini) mot mängden kikärter


lite citronjuice

kikärter mosas i matberedaren, tillsätt -

olivolja under mixningen

riven vitlök

+

spiskummin

cayenne

salt

peppar

blanda allt. 


lägg upp i typ tomma smörpaket. tunnt lager matolja på toppen så håller det sig länge i kyl, eller frys in.



på bilden pizza å macaronilåda m spenat

///calle

Av admin. - 7 december 2008 13:16

 En populär rätt på Gååtland...

Koka en sats tomtegröt.

Hacka söt- och bittermandel.

Hetta upp lite mjölk , tillsätt saffran.

Rör ned detta samt ett av 4 ägg i taget i gröten.

Rör ned mandeln, kardemumma och honung.

Grädda i smord form i 200 grader i ca 40 min.

Till detta servera tex vispad grädde, saftsås, bär eller sylt.



Av admin. - 6 december 2008 21:55

Blanda ut mjölet med kallt vatten tills blandningen  får en tjock konsistens som e ganska trögflytande.Ju tjockare redning desto mindre redning behövs o desto bättre reder det.

Red av den kokande vätskan genom att tillsätta redningen under omrörning. Sluta red när önskad konsitens uppnåtts. Går väldigt fort. Koka upp o sänk/dra av kastrullen från värmen.




///Martin

Av admin. - 6 december 2008 21:53

Koka upp 1 del köttbuljong.

Tillsätt 3 delar visp- eller matlagningsgrädde.

Koka upp.

Red av med maizenamjöl.

Smaka av med salt, pappar och svartvinbärsgelé.


Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards