callesmat

Alla inlägg under november 2008

Av admin. - 24 november 2008 22:29

Det e tung vinter utanför mitt hus


jag har inte jobbat på säkert en månad nu, men det e ganska skönt oxå. Göra vad man vill. jag har så jag klarar mej alldeles utmärkt.


jobbar timmar på mataffär men får inte fast anställning, trots 2årkockutbildning, 1 år kvalificerad säljutbildning å trots att jag trivs. äh. E som det e det.Så där fick jag in ett cv oxå bara jag inte skriver nåt dålit om mej sen bara. Eller att nån annan gör det.


men jag har tankarna på framtiden. Plugga nåt på universitetet i vår. typ Blötdjurskunskap B eller nåt ! OBS! SKÄMT!


resa bort i sommar. skola om mej till bagare/konditor nästa höst om allt går vägen.


vet inte vad detta är av för ett allmännintresse :) men det jag vill säga är väl typ "gör vad Ni vill så lever ni längre!"


Det kan man skriva upp!

Av admin. - 24 november 2008 21:54

EN FYRA DAGAR GAMMAL RÅGSUR i en spann gjort uppå mjöl å vann. De kan bli tie år gamla.


nästa gång jag ser ett spädbarn kommer jag tänka, jag har en surdeg som e äldre än den där.


nä jag vet inte vad jag pratar om, måste gå å lägga mej. klockan blev mycket vid sista redigeringen...talk amongst yourselves.

Av admin. - 24 november 2008 21:20


Jag var på affären idag å kom att tänka på att det knappt finns nåra färdiga buljonger utan tillsatser längre. knorr, coop å ica äger nästan hela marknaden å dessa är "fulla" med smaktillsatser. Natriumglutamat. MSG å olika E-beteckningar.

Själv köper jag oftast bara Lantbuljong eller fryser in kycklingben å kokar fond på när jag fått ihop så det täcker hela spisen med kastruller.

JAG gör så här: Spola av å blanchera benen snabbt i sjudande vatten, sen täck med kallt vatten, koka upp, med bra "skumsmån"- så du kommer åt att skumma av hela ytan. Puttra på låg värme i 4-8h. När du skummat klart tillsätt örtkryddbukett, å grönsaker tex selleri, purjolök, palster å morot. kanske lite vin.

Efteråt sila av allt,å koka bort mesta av vattnet tills vätskan ungefär täcker en sked.

häll upp i islådor.

låt svalna. ta bort mesta fettet.

frys in.

Stelnar inte för det är så lite vatten.

Samma procedur gäller för nästan alla buljoner, utom skaldjur och fiskbuljong, fiskbenen klarar bara sjudas 20min annars blir det klister! Skaldjursskal kan bli beska om man sjuder längre än 30min.

Kräft- och hummerskal ska gärna krossas å torkas i ugnen innan de går i kastrullen. Skölj alltid skal.

vill ni ha en helt klar/genomskinlig buljong- frys in, tina i kylen i silduk. om man inte petar i det så stannar fettet kvar å du behöver inte trassla med äggvita å oxben som de gamla fransmännen.

worchestersås, fisksås e en bra "naturliga" smakförhöjare  vid sidan av buljong tycker jag.

men jag kanske pratar för mycket så det verkar som jag skriver folk på näsan ;)  Detta e första bloggen jag gör så jag lär mej fortfarande!

Av admin. - 24 november 2008 21:17

Jag heter Martin, och jag kommer att skriva in saker då och då.

Jag är "förskolekock" och har en 2 årig kockutbildning i grunden.

Jag kommer nog att främst blogga om vegetarisk och vegansk kost, då min sambo är vegetarian. Själv så utesluter jag rött kött men fisk, skaldjur och kyckling äter jag gärna.

Känner att jag mår bättre helt enkelt av den kosten.

Kanske kommer jag även att ta upp tankar o funderingar kring specialkost och näringslära oxå.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Omröstning

Vad tycker ni om designen på bloggen? 1=sämst 5=bäst
 1
 2
 3
 4
 5

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<<
November 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards